בריאות הציבור-קידום בריאות

התועלת של Tafamidis על תפקוד לבבי בחולים עם קרדיומיופתיה על-רקע עמילואידוזיס טרנסתירטין לבבי (JAMA Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות ניתוח פוסט-הוק של מחקר ATTR-ACT מהן עולה כי בהשוואה לפלסבו, טיפול ב-Tafamidis (וינדמקס) הפחית את ההידרדרות בתפקוד סיסטולי ודיאסטולי של חדר שמאל לאורך 30 חודשים בחולים עם קרדיומיופתיה על-רקע עמילואידוזיס טרנסתירטין לבבי (Transthyretin Amyloid Cardiomyopathy).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Tafamidis הוכח כטיפול המשפר הישרדות בחולים עם קרדיומיופתיה משנית ל-ATTR, בהשוואה לפלסבו. עם זאת, ההשפעה על התפקוד הלבבי אינה מאופיינת היטב ומטרתם כעת הייתה לבחון את ההשפעה של הטיפול התרופתי על תפקוד הלב באוכלוסיית חולים זו.

מדובר בניתוח פוסט-הוק של מחקר ATTR-ACT (או Tafamidis in Transthyretin Cardiomyopathy Clinical Trial), מחקר אקראי-מבוקר, רב-מרכזי, בינלאומי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, בשלב 3, שנערך בין דצמבר 2013 ועד פברואר 2018. המחקר כלל חולים מ-48 אתרים ב-13 מדינות, כולם בגילאי 18-90 שנים עם קרדיומיופתיה על-רקע עמילואידוזיס טרנסתירטין.

החולים שנכללו במחקר סווגו על-פי מקטע הפליטה של חדר שמאל כחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור (50% ומעלה), מקטע פליטה ירוד קלות (41-49%), או מקטע פליטה ירוד (עד 40%). שינויים מתחילת המחקר עד לאחר 30 חודשים במקטע הפליטה של חדר שמאל, נפח פעימה של חדר שמאל, מדד LV GLS (או LV Global Longitudinal Strain), יחס גל E/e’ בהשוואת חולים שטופלו ב-Tafamidis במינון 80 מ”ג לעומת פלסבו.

מדגם המחקר כלל 441 חולים ממחקר ATTR-ACT, עם נתונים אקו-קרדיוגרפיים זמינים אודות 436 חולים. מבין 436 החולים שנכללו במחקר, 393 (90.1%) היו גברים והגיל הממוצע עמד על 74 שנים. מבין החולים שנכללו במחקר, 220 (50.5%) אובחנו עם אי-ספיקת לב עם מקטע שמור, 119 חולים (27.3%) אובחנו עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה ירוד קלות ו-97 חולים (22.2%) אובחנו עם מקטע פליטה ירוד של חדר שמאל.

לאורך 30 חודשים, תועדה החמרה פחות משמעותית בארבעת המדדים האקו-קרדיוגרפיים בחולים שטופלו ב-Tafamidis במינון 80 מ”ג (176 חולים) לעומת אלו בזרוע הפלסבו (177 חולים) (הבדל ממוצע ריבועים פחותים: נפח פעימה, 7.02 מ”ל, p=0.002; מדד LV GLS, 1.02%-, p=0.005); יחס E/e’ ספטאלי, 3.11, p=0.01; יחס E/e’ לטראלי, 2.35-, p=0.06).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתועלת של Tafamidis במינון 80 מ”ג להפחתת הידרדרות תפקוד סיסטולי ודיאסטולי של חדר שמאל בחולים עם קרדיומיופתיה משנית ל-ATTR. במחצית מהחולים תועד מקטע פליטה של חדר שמאל שהיה ירוד קלות או ירוד בתחילת המחקר, מכאן עולה כי יש לקחת בחשבון את אפשרות קרדיומיופתיה משנית ל-ATTR בחולים עם אי-ספיקת לב, ללא תלות במקטע הפליטה של חדר שמאל.

JAMA Cardiol, Nov 15, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה