בריאות הציבור-קידום בריאות

תסמיני דכאון נותרים יציבים במהלך ההיריון ולאורך עד שנתיים לאחר הלידה (JAMA Netw Open)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open עולה כי תסמיני דיכאון אימהי נותרו יציבים לאורך תקופת היריון ועד שנתיים לאחר לידה, עדות לכך שאין להתמקד רק בדיכאון לאחר-לידה אלא גם במהלך תקופת ההיריון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר ולדיכאון אימהי השלכות חמורות בטווח הארוך על בריאות הילד, ישנה חשיבות רבה לאבחנה מוקדמת והתערבות הולמת לטיפול בתסמיני דיכאון.

מחקר העוקבה כלל 11,563 נשים הרות (גיל ממוצע של 29 שנים) משבעה מחקרי עוקבה פרוספקטיביים מבריטניה, קנדה וסינגפור אשר דיווחו על תסמיני דיכאון במספר נקודות זמן. מדגמים אלו כללו את מדגם United Kingdom Avon Longitudinal Study of Parents and Children; Canada Alberta Pregnancy Outcomes and Nutrition Study; Maternal Adversity, Vulnerability and Neurodevelopment Study; Montreal Antenatal Well-Being Study; Singapore Growing Up in Singapore Toward Healthy Outcomes; Singapore Preconception Study of Long-Term Maternal and Child Outcomes ו- Mapping Antenatal Maternal Stress.

כל המשתתפות לפני ההיריון או במהלכו והיו במעקב עד לתקופה שלאחר הלידה. החוקרים התבססו על מדד Edinburgh Postnatal Depression Scale או Center for Epidemiological Studies-Depression Scale להערכת דיווח-עצמי על תסמיני דיכאון מההיריון ועד שנתיים לאחר הלידה.

החוקרים סיווגו את דרגת תסמיני דיכאון בכלל המשתתפות כנמוכה, קלה, או גבוהה. בכל המשתתפות דרגת חומרת תסמיני דיכאון נותרה יציבה מההיריון ועד שנתיים לאחר הלידה. באלו עם תסמינים בדרגת דיכאון קליני, אשר סביר להניח כי מדובר בנשים בכל נקודת זמן כפי שנקבע לפי מדד Edinburgh Postnatal Depression Scale של 15 נקודות ומעלה בזמן היריון ו/או 13 נקודות ומעלה לאחר הלידה; חומרת הדיכאון הייתה יציבה מההיריון ועד לתקופה שלאחר הלידה.

ממצאי המחקר מעידים כי מחקרים המתמקדים בפרט בדיכאון לאחר-לידה מפספסים את המועד האופטימאלי לאבחנה וקביעת יתרונות ההתערבויות לשיפור מצב הרוח בשלב מוקדם באם ובצאצא.

JAMA Netw Open, Oct 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה