בריאות הציבור-קידום בריאות

היארעות וגורמי סיכון להתפתחות פרפור פרוזדורים בחולים עם סרקואידוזיס לבבי (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי כמעט אחד מכל ארבעה חולים עם סרקואידוזיס לבבי סובל מפרפור פרוזדורים, כאשר גודל פרוזדור שמאל וקליטת סוכר מסומן הינם מנבאים אפשריים של התפתחות הפרעת הקצב באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים עניין רב בכל הנוגע להפרעות קצב פרוזדוריות, בפרט פרפור פרוזדורים, בחולים עם קרדיומיופתיה משנית למחלות אינפילטרטיביות. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה לסכם את הנתונים אודות שיעורי הימצאות, היארעות וגורמים המנבאים הפרעות קצב פרוזדוריות, כמו גם את התוצאים בחולים עם סרקואידוזיס לבבי.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed/Medline, Web of Science ו-Scopus, לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד 26 באפריל, 2023.

מבין שמונה מחקרים שכללו 978 חולים עם סרקואידוזיס לבבי, שיעורי ההימצאות המשוערים של פרפור פרוזדורים עמדו על 23% (רווח בר-סמך 95% של 13-34%). פרפור פרוזדורים התקפי היה תת הסוג הנפוץ ביותר של פרפור פרוזדורים (83%; רווח בר-סמך 95% של 77-90%), לאחריו פרפור פרוזדורים קבוע (17%; רווח בר-סמך 95% של 10-23%).

בתשעה מחקרים שכללו 545 חולים עם סרקואידוזיס לבבי, שיעורי ההיארעות המצטברים של פרפור פרוזדורים עמדו על 5% לאורך מעקב קצב משנתיים, 13.2% לאחר 2-4 שנות מעקב ו-8.9% לאחר מעל 4 שנות מעקב, עם שיעורי היארעות מצטברים כוללים של 10.6% (רווח בר-סמך 95% של 4.9-17.8%) לאורך 6 שנות מעקב.

עליה בגודל פרוזדור שמאל וקליטת FDG בפרוזדור זוהו כגורמים מנבאים משמעותיים ובלתי-תלויים להתפתחות הפרעות קצב פרוזדוריות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שכיחות גבוהה של פרפור פרוזדורים והפרעות קצב נלוות בחולים עם סרקואידוזיס לבבי. לאור זאת, הם ממליצים על מעקב הדוק וכלים לחיזוי הסיכון להפרעת הקצב, אשר יסייעו בהחלטה על גישות טיפול ומניעת סיבוכי פרפור פרוזדורים, בפרט בחולים עם גורמי הסיכון המוזכרים לעיל.

Int J Cardiol, Aug 22, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה