בריאות הציבור-קידום בריאות

שכיחות גבוהה של ירידה קוגניטיבית חולפת לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים (J Am Coll Cardiol EP)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JACC: Clinical Electrophysiology עולה כי למרות שתתכן הפרעה בתפקוד קוגניטיבי לאחר אבלציה באמצעות צנתר לטיפול בפרפור פרוזדורים, מדובר בתופעה זמנית וחולפת, עם צפי להחלמה מלאה בתוך שנה אחת.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הפרעה בתפקוד קוגניטיבי בשלב מוקדם לאחר התערבות פולשנית דווחה לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים. עם זאת, לא ידוע האם ההפרעה הקוגניטיבית נותרת בטווח הארוך. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם אבלציה באמצעות צנתר של פרפור פרוזדורים מלווה בירידה קוגניטיבית קבועה לאחר שנה אחת.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 100 חולים עם פרפור פרוזדורים תסמיני שלא הגיבו לטיפול בתרופה כנגד הפרעת קצב לב וחולקו באקראי להמשך טיפול תרופתי או אבלציה באמצעות צנתר והיו במעקב לאורך 12 חודשים. שינויים בתפקוד הקוגניטיבי נבחנו על-בסיס מבחנים קוגניטיביים שהושלמו בתחילת המחקר ובמהלך המעקב (3, 6 ו-12 חודשים).

החוקרים מדווחים כי 96 משתתפים השלימו את פרוטוקול המחקר (גיל ממוצע של 59 שנים; 32% נשים). השכיחות של הפרעה חדשה בתפקוד הקוגניטיבי בחולים לאחר אבלציה לעומת חולים בזרוע הטיפול התרופתי עמדה על 4% לעומת 2% (p=0.03) לאחר שלושה חודשים, 4% לעומת 2% (p=NS) לאחר שישה חודשים ו-0% לעומת 2% (p=NS) לאחר שנה אחת.

מהנתונים עולה כי זמן האבלציה זוהה כמנבא בלתי-תלוי של ירידה קוגניטיבית (p=0.03).

לאחר 12 חודשים, שיפור משמעותי במדדי תפקוד קוגניטיבי תועד ב-14% מהחולים לאחר אבלציה, בעוד שבזרוע הטיפול התרופתי לא תועד שיפור קוגניטיבי (p=0.007).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי תתכן הפרעה בתפקוד הקוגניטיבי לאחר אבלציה של פרפור פרוזדורים. עם זאת, מדובר בהפרעה זמנית עם החלמה מלאה לאחר 12 חודשי מעקב.

J Am Coll Cardiol EP. 2023 Jul, 9

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה