בריאות הציבור-קידום בריאות

מודל לחיזוי הסיכון לאירוע מוחי בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור (Circ Heart Fail)

במאמר שפורסם בכתב בעת Circulation: Heart Failure מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מודל ייעודי עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לאירוע מוחי בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל וללא אבחנה של פרפור פרוזדורים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הסיכון לאירוע מוחי בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל וללא היסטוריה של פרפור פרוזדורים. כעת הם ביקשו לפתח מודל סיכון פשוט לניבוי אירוע מוחי בחולים שלקחו חלק במחקרי I-PRESERVE (או Irbesartan in Heart Failure with Preserved Systolic Function) ו-PARAGON-HF (או Efficacy and Safety of LCZ696 Compared to Valsartan, on Morbidity and Mortality in Heart Failure Patients with Preserved Ejection Fraction). מודל הסיכון כלל שלושה משתנים: היסטוריה של אירוע מוחי קודם, סוכרת תחת טיפול באינסולין ורמות NT-proBNP בדם.

מדגם המחקר כלל 8,924 חולים, מהם 5,126 ללא פרפור פרוזדורים בתחילת המחקר.

מבין החולים ללא פרפור פרוזדורים, 190 חולים (3.7%) פיתחו אירוע מוחי לאורך חציון מעקב של 3.6 שנים (שיעור של 10.5 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל). הסיכון לאירוע מוחי עלה עם עליה במדד הסיכון: יחס הסיכון עמד על 1.78 בשלישון השני (רווח בר-סמך 95% של 1.17-2.71) ועל 3.03 בשלישון השלישי (יחס סיכון של 2.06-4.47), בהשוואה לשלישון הראשון.

בחולים בשלישון השלישי, שיעורי הופעת אירוע מוחי עמדו על 17.7 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל, בדומה לזה שתואר בחולים עם פרפור פרוזדורים שאינם תחת טיפול נוגד-קרישה (20.7 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל) ובאלו עם פרפור פרוזדורים תחת טיפול נוגד-קרישה (14.5 מקרים ל-1,000 שנות-מטופל).

המודל הדגים יכולת הבחנה טובה (C-index = 0.81) וניתן לקבל ציון פשוט על-בסיס המודל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מודל סיכון פשו ט עשוי לסייע בזיהוי תת-קבוצה של חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל, ללא פרפור פרוזדורים, המצויים בסיכון גבוה לאירוע מוחי. מאזן סיכון-תועלת בחולים אלו עשוי לתמוך בטיפול נוגד-קרישה מניעתי, אך דרושים מחקרים פרוספקטיביים בכדי לסייע במענה על סוגיה זו.

Circ Heart Fail, Jun 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה