בריאות הציבור-קידום בריאות

היעילות והבטיחות של קולכיצין במניעת פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח לבבי (Europace)

טיפול בקולכיצין עשוי להפחית את הסיכון להופעת פרפור פרוזדורי לאחר ניתוח לבבי כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה של שמונה מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו בכתב העת Europace.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קולכיצין הינה תרופה נוגדת-דלקת העשויה למנוע הופעת פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח. ההשפעה של התרופה לא הייתה עקבית במחקרים קודמים וכעת הם ביקשו להשוות את היעילות והבטיחות של קולכיצין לעומת פלסבו למניעת פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח לבבי.

החוקרים השלימו חיפוש שיטתי במאגרי EMBASE, MEDLINE, SCOPUS, ClinicalTrials.gov ו-Cochrane Library לזיהוי מחקרים אקראיים ומבוקרים שפורסמו עד אפריל 2023. התוצא העיקרי היה היארעות פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח לבבי והתוצא המשני היה שיעורי הפסקת טיפול תרופתי עקב אירועים חריגים ותופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות.

מטה האנליזה כללה שמונה מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 1,885 חולים.

מהנתונים עולה סיכון נמוך יותר באופן מובהק סטטיסטית להתפתחות פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח עם קולכיצין לעומת פלסבו (סיכון יחסי של 0.70, רווח בר-סמך 95% של 0.59-0.82) והשפעה זו תוארה בתתי-קבוצות שונות.

מהנתונים עולה סיכון גבוה יותר משמעותית לתופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות (סיכון יחסי של 2.20, רווח בר-סמך 95% של 1.38-3.51), ללא הבדל בסיכון להפסקת הטיפול התרופתי בחולים תחת קולכיצין לעומת פלסבו (סיכון יחסי של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.89).

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להגדיר את משך ומינון הטיפול האופטימאלי בקולכיצין למניעת פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח לבבי.

Europace, June 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה