בריאות הציבור-קידום בריאות

אנמיה מנבאת סיכון מוגבר לסיבוכים בחולים המאושפזים בשל תסמונת כלילית חדה (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה מהן עולה כי בחולים עם תסמונת כלילית חדה ואנמיה בקבלה לאשפוז שיעור סיבוכים גבוה יותר, בהשוואה לחולים ללא אנמיה. יתרה מזאת, מתן מנות דם מלווה בשיעורי תמותה גבוהים יותר בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לכדוריות דם אדומות תפקיד מורכב בתסמונת כלילית חדה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לסכם את העדויות מסקירות שיטתיות קודמות בחולים עם תסמונת כלילית חדה ולבחון את ההשפעות של חסר ברזל, מתן תכשירי EPA (או Erythropoiesis-Stimulating Agents), אנמיה בקבלה לאשפוז, עירוי מנות דם, גישה מוגבלת למתן עירוי מנות דם.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי תמותה מכל-סיבה.

החוקרים בחנו נתונים אודות למעלה מ-2.7 מיליון חולים ומצאו כי בקרב חולים עם תסמונת כלילית חדה הסיכון לתמותה היה גבוה כפליים בנוכחות אנמיה בקבלה לאשפוז (סיכון יחסי של 2.08, רווח בר-סמך 95% של 1.70-2.55) או כאשר קיבלו עירוי כדוריות דם אדומות (סיכון יחסי של 1.93, רווח בר-סמך 95% של 1.12-3.34) .

מהנתונים עולה עוד כי גישה ליבראלית למתן מנות דם (סיכון יחסי של 0.86, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.05), מתן תכשירי ESA (סיכון יחסי של 0.55, רווח בר-סמך 95% של 0.22-1.33) וחסר ברזל (סיכון יחסי של 1.24, רווח בר-סמך 95% של 0.12-13.13) לא השפיעו על הסיכון לתמותה מכל-סיבה באוכלוסיית חולים זו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים עם תסמונת כלילית חדה ועדות לאנמיה בקבלה לאשפוז תועד סיכון גבוה במיוחד לסיבוכים. מהממצאים עולה עוד קשר בין קבלת עירוי כדוריות דם אדומות ובין סיכון מוגבר לתמותה בחולים עם תסמונת כלילית חדה.

Int J Cardiol, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה