בריאות הציבור-קידום בריאות

פוטותרפיה לסירוגין מול פוטותרפיה רציפה לטיפול בצהבת של היילוד (Cochrane Database of Systematic Reviews) – והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

טיפול באור

פוטותרפיה מהווה טיפול מקובל ויעיל במקרים של צהבת של היילוד, כאשר חלק מהמחקרים הציעו כי טיפולי פוטותרפיה לסירוגין דומים ביעילותם לטיפולי פוטותרפיה רציפה, לצד היתרון של שיפור אפשרות ההנקה והקשר בין האם והיילוד. במאמר סקירה שפורסם בכתב העת Cochrane Database of Systematic Reviews ביקשו החוקרים לבחון את העדויות אודות הבטיחות והיעילות של שתי הגישות ומדווחים כי העדויות הזמינות מצביעות על הבדלים מעטים, אם בכלל, בין פוטותרפיה לסירוגין ופוטותרפיה רציפה בכל הנוגע להפחתת רמות בילירובין. עם זאת, פוטותרפיה רציפה עשויה להיות יעילה יותר בפגים.

להערכת הבטיחות והיעילות של פוטותרפיה לסירוגין אל מול פוטותרפיה רציפה השלימו החוקרים חיפוש במאגרי CENTRAL, MEDLINE ו-Embase וכן חיפשו במאגרי מחקרים קליניים ורשימת מקורות של מאמרים במטרה לזהות מחקרים אקראיים ומבוקרים שהשוו בין שתי גישות הטיפול ביילודים עם צהבת עד גיל 30 ימים.

התוצאים העיקריים כללו את קצב הירידה בריכוז בילירובין בדם וקרניקטרוס.

הסקירה כללה 21 מחקרים אקראיים ומבוקרים עם 1,600 יילודים. החוקרים מציינים כי מחקר אחד ממשיך בימים אלו וארבעה ממתינים לסיווג.

מהנתונים עולה כי ישנם הבדלים מעטים, אם בכלל, בין פוטותרפיה לסירוגין ופוטותרפיה רציפה בכל הנוגע להפחתת בילירובין בדם ביילודים עם צהבת (הבדל ממוצע של 0.09- מיקרומול/ליטר/שעה). מחקר אחד שכלל 60 יילודים דיווח כי לא תועדו מקרים של נזק מוחי משנית לבילירובין, כאשר לא ידוע אם טיפול רציף או טיפול לסירוגין מפחית פגיעה בתפקוד המוח מאחר ודרגת הוודאות של עדויות אלו הייתה נמוכה מאוד.

החוקרים מדווחים על הבדלים מעטים, אם בכלל, בשיעורי כישלון טיפול (סיכון יחסי של 1.63, רווח בר-סמך 95% של 0.29-9.17; עדויות בדרגה נמוכה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין הבדלים רבים בין תוצאות פוטותרפיה רציפה ופוטותרפיה לסירוגין בטיפול בצהבת של היילוד. פוטותרפיה רציפה עשויה להיות יעילה יותר בפגים, אך הסיכון של פוטותרפיה רציפה והתועלת האפשרית של רמות בילירובין מעט נמוכות יותר אינם ידועים. פוטותרפיה לסירוגין מלווה בירידה בהיקף החשיפה לפוטותרפיה.

ישנם יתרונות תיאורטיים למשטרי טיפול לסירוגין, אך חשוב לבחון את בטיחות הטיפול. החוקרים קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים גדולים בפגים וביילודים שנולדו במועד בטרם ניתן יהיה לקבוע כי שני משטרי הטיפול דומים ביעילותם.

 

Cochrane Database of Systematic Reviews 2023 March 3

הערות עורך:

במטא אנליזה זו נמצא כי טיפול אור לסרוגין יעיל כמו טיפול אור מתמשך להורדת רמת הצהבת בילודים במועד או קרוב למועד. בפגים ייתכן כי עדיין יש יתרון לטיפול מתמשך. ישנם יתרונות רבים לטיפול לסירוגין והעיקרי שבהם הוא חיזוק הקשר בין אם לתינוק. ישנן מחלקות המפרידות בין אם לתינוק לשם הטיפול בצהבת ואפילו המחלקות שמשתמשות ב-Bili blanket ודומיו כדי למזער את ההפרדה, עדיין ישנו סירבול בטיפול בתינוק בצורה כזו. עדיף לדעתי, להימנע מטיפול באור מתמשך במיוחד ויעילות של הטיפול לסרוגין הינה דומה. מה גם שבמחקרים הללו לא נבדקה ההשפעה לטווח ארוך של הטיפול באור וייתכן כי הטיפול לסרוגין אף מקטין אותן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה