בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של טיפול ב-Tafamidis על המצב הבריאותי של חולים עם עמילואידוזיס לבבי על-רקע ATTR (מתוך JAMA Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology מדווחים חוקרים מארצות הברית על נתונים חדשים ממחקר ATTR-ACT לפיהם טיפול ב-Tafamidis (וינדמקס) מלווה במצב בריאותי טוב יותר של חולים עם ATTR, בהשוואה לפלסבו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם ATTR, טיפול ב- Tafamidis עשוי להפחית את הסיכון לתמותה מכל-סיבה ואשפוזים עקב מחלות לב וכלי דם ולצמצם את ההידרדרות במצב הבריאותי לפי דיווח החולים לאחר 30 חודשים. עם זאת, המשמעות הקלינית של שינוי במצב הבריאותי אינה ידועה, בפרט בחולים עם תסמינים בדרגה III לפי סיווג NYHA עם שיעור גבוה יותר של אשפוזים על-רקע מחלות לב וכלי דם, בהשוואה לאלו עם תסמינים בדרגה I-II.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את המצב הבריאותי של חולים שטופלו ב- Tafamidis עם תסמינים בדרגה III לפי סיווג NYHA. החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של מחקר אקראי להערכת הנתונים אודות חולים עם עמילואידוזיס לבבי על-רקע ATTR ותסמינים בדרגה I-III לפי סיווג NYHA בתחילת מחקר ATTR-ACT, מחקר מבוקר-פלסבו שכלל 48 אתרים ב-13 מדינות.

הסף הקליני להגדרת תועלת קלינית לפי שאלון KCCQ-OS (או Kansas City Cardiomyopathy Questionnaire – Overall Summary) שימש להגדרת תגובה לטיפול (ירידה גדולה מאוד עד שיפור גדול מאוד).

מדגם המחקר כלל 441 חולים (264 מטופלים ב- Tafamidis, 177 בזרוע הפלסבו) בגיל ממוצע של 74.3 שנים.

בתחילת המחקר, מדדי KCCQ-OS עמדו בממוצע על 67.3 בזרוע ההתערבות ועל 65.9 בזרוע הפלסבו (טווח של 0-100; כאשר 100 מעיד על המצב הבריאותי הטוב ביותר). החוקרים מדווחים על מגמה של מדדי KCCQ-OS טובים יותר בחולים בזרוע הטיפול ב- Tafamidis (יחס סיכויים לשיפור של 10 נקודות של 2.4; p<0.001). שיעור גבוה יותר של מטופלים ב- Tafamidis שרדו ולא היו במצב גרוע יותר בכל נקודות הזמן (37% לעומת 15% לאחר 30 חודשים).

ממצאים אלו היו דומים בחולים עם תסמינים בדרגה III לפי סיווג NYHA. בחולים עם תסמינים בדרגה III לפי סיווג NYHA ששרדו לאחר 30 חודשים, השיפור במצב הבריאותי היה נפוץ יותר (35% לעומת 10%) והחמרה במצב הבריאותי הייתה פחות נפוצה (38% לעומת 57%) עם טיפול ב- Tafamidis לעומת פלסבו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר ATTR-ACT, למרות שבחולים עם תסמינים בדרגה III לפי סיווג NYHA תועדו תוצאות גרועות יותר באופן כללי, טיפול ב-Tafamidis לווה במצב בריאותי טוב יותר לעומת פלסבו.

JAMA Cardiol, Feb 1, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה