בריאות הציבור-קידום בריאות

היגיינה ירודה של חלל הפה לאחר אירוע מוחי עשויה להשפיע על הסיכון לתהליכי דלקת (מתוך אתר Researchsquare)

מנתונים שפורסמו באתר ResearchSquare וטרם עברו סיקור עמיתים עולה כי בקרב חולים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף לבבי או אירוע מוחי חמור עם עדות לדיסביוזיס אוראלי, תועדו רמות גבוהות של ציטוקינים דלקתיים בדם. ממצאי המחקר העידו כי הרכב מיקרוביום ספציפי בחלל הפה עשוי להיות קשור משמעותית עם אירוע מוחי.

מדגם המחקר כלל 224 חולים, מהם 162 חולים (גיל חציוני של 65 שנים, 64.8% גברים) עם אירוע מוחי איסכמי חד ו-62 ביקורות עם תסמינים או מחלות נוירולוגיות אחרות.

קבוצת החולים לאחר אירוע מוחי כללה חולים בגילאי 18 שנים ומעלה, אלו עם אבחנה של אירוע מוחי איסכמי חד וחולים בתוך שבעה ימים מהופעת האירוע המוחי. החוקרים הוציאו מהמחקר חולים עם היסטוריה של טיפול אנטיביוטי או פרוביוטי בתוך חודש מהמחקר; אלו עם זיהום בדרכי נשימה עליונות, זיהום ריאתי, או מחלות זיהומיות אחרות, וחולים עם דמנציה, הפרעות מצב רוח, סכיזופרניה, או הפרעות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות אחרות.

הרכב המיקרוביום בחלל הפה נקבע באמצעות ריצוף אזורי V3-V4 של גן 16S DNA. רמות טריגליצרידים, כולסטרול כולל, LDL, הומוציסטאין, hs-CRP, SLCO1B1, APOE, CYP2C19, IL6, IL8, IL1β, TNF-α ו-sCD40L נבחנו על-פי המיקרוביום של חלל הפה.

החוקרים מדווחים כי הרכב המיקרוביום בחלל הפה של חולים לאחר אירוע מוחי וביקורות היה דומה; עם זאת, הרכב החיידקים בחלל הפה בקרב אלו עם אירוע מוחי חמור ואירוע מוחי משנית לתסחיף לבבי היה שונה משמעותית: בתת-קבוצה של חולים עם אירוע מוחי חמור החיידקים הנפוצים היו Megasphaera, Prevotella_1, Clostridia, Selenomonas_3, Prevotella_6 ו-Dialister. בתת-קבוצה של חולים עם אירוע מוחי משנית לתסחיף לבבי, החיידקים הנפוצים היו Prevotella_6, Staphylococcus, Staphylococcaceae ו-Peptostreptococcus.

רמות IL-6, IL-8, IL-1β, TNF-α ו-sCD40L היו גבוהות יותר משמעותית בחולים לאחר אירוע מוחי, בהשוואה לביקורות. החוקרים זיהו קורלציה משמעותית בין רמות ציטוקינים דלקתיים אלו ובין חיידקי Peptostreptococcuu, Staphylococcus, Selenomonas, Megasphaera וחיידקים אחרים.

ממצאי המחקר מצביעים על קורלציה בין דיסביוזיס אוראלי ובין עליה ברמות ציטוקינים דלקתיים בדם בחלים עם אירוע מוחי חמור או משנית לתסחיף לבבי ותומכים בהשלמת מחקרים נוספים במטרה לקבוע את ההשפעות ארוכות הטווח של שינויים בהרכב החיידקים בחלל הפה בחולים עם אירוע מוחי.

 

מתוך אתר Researchsquare

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה