בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של המצב הסוציו-אקונומי על פניות לחדרי מיון של חולים עם פרפור פרוזדורים (J Am Heart Assoc)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם פרפור פרוזדורים במעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר תועד סיכון גבוה יותר לפניות לחדרי מיון, לצד שיעורי תמותה גבוהים יותר לאחר 30 ימים ולאחר 90 ימים ושיעור גבוה יותר של אשפוזים חוזרים לאחר פניה לחדר מיון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הבדלים סוציו-אקונומיים עשויים להשפיע על הטיפול והתוצאות הקליניות בחולים עם פרפור פרוזדורים ועשויים לנבוע מהבדלים בגישה לטיפול רפואי. מטרתם כעת הייתה לבחון את הפניות לחדרי מיון של חולים עם פרפור פרוזדורים, בהתאם למעמד הסוציו-אקונומי שלהם.

מחקר החתך בחן פניות לחדרי מיון של חולים עם פרפור פרוזדורים שאינו על-רקע מחלת מסתם, אשר נכללו במאגר Korean National Health Insurance Service בשנת 2016. החולים סווגו לרבעונים לפי המצב הסוציו-אקונומי, כאשר אלו ברבעון הרביעי היו בעלי מעמד סוציו-אקונומי הגבוה ביותר.

מבין החולים עם אבחנה של פרפור פרוזדורים, החוקרים זיהו את החולים שפנו לפחות פעם אחת לחדר מיון בשנת 2016 ובחנו את שיעור הפניות לחדרי מיון והסיבות לפניה לטיפול רפואי, שיעורי התמותה לאחר 30 ולאחר 90 ימים והסיכון לאשפוז חוזר לאחר פניה לחדר מיון.

מבין 371,017 חולים עם פרפור פרוזדורים, 99,306 חולים פנו לחדרי מיון בשנת 2016.

בקרב חולים ברבעון התחתון מבחינה הרמה הסוציו-אקונומית תועד השיעור הגבוה ביותר של פניות לחדרי מיון (11,833 מקרים, 38%), כאשר באלו ברבעון העליון מבחינת הרמה הסוציו-אקונומית תועד השיעור הנמוך ביותר של פניות לחדרי מיון (38,037 מקרים, 30%).

בכלל הקבוצות, הסיבה הנפוצה ביותר לפניה לחדרי מיון הייתה אוטם מוחי.

שיעורי התמותה לאחר 30 ימים ולאחר 90 ימים והסיכון לאשפוזים חוזרים לאחר פניה לחדרי מיון היו גבוהים יותר בקרב חולים במעמד סוציו-אקונומי נמוך יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות של המעמד הסוציו-אקונומי על הפניות לבתי חולים, אשפוזים ותמותה בקרב חולים עם פרפור פרוזדורים. הם מציעים כי התאמת הטיפול להפרעת הקצב בהתאם לרמה הסוציו-אקונומית של החולים עשוי להביא לשיפור בתוצאות הקליניות.

 

J Am Heart Assoc, 14 Dec, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה