בריאות הציבור-קידום בריאות

אבחנה של פסוריאזיס מלווה בסיכון מוגבר להסתיידות עורקים כליליים (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פסוריאזיס מלווה בסיכון מוגבר להסתיידות עורקים כליליים, כאשר הקשר בין מחלת העורק ומחלת העורקים בולט יותר בחולים צעירים יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנם מנגנונים פתופיזיולוגיים חופפים לפסוריאזיס וטרשת עורקים. עם זאת, הקשר בין פסוריאזיס ובין הסתיידות עורקים כליליים, סמן לטרשת עורקים ומנבא של פרוגנוזה קרדיווסקולארית שלילית, עדיין אינו מובן היטב. הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה במטרה להשלים הערכה מקיפה של הקשר בין שני המצבים הדלקתיים.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Cochrane’s Library ו-Embase לזיהוי מחקרים תצפיתיים שבחנו את הקשר בין פסוריאזיס ובין הסתיידות עורקים כליליים. נוכחות הסתיידות עורקים כליליים נקבעה בנוכחות מדד Agatston’s Score גדול מאפס בבדיקת CT.

מטה האנליזה כללה 3,039 חולים עם פסוריאזיס וללא היסטוריה של מחלה קרדיווסקולארית ו-46,191 ביקורות ללא פסוריאזיס.

מהתוצאות עלה קשר בין אבחנה של פסוריאזיס ובין הסיכון להסתיידות עורקים כליליים (יחס סיכויים של 1.54, p<0.001), לאחר התאמה או תקנון לגורמי סיכון קרדיווסקולאריים קונבנציונאליים.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי המדינה בה נערך המחקר, עדות נלווית לדלקת מפרקים פסוריאטית, מדד PASI (או Psoriasis Area and Severity Index) ומשך מחלת העור לא השפיעו משמעותית על הקשר בין פסוריאזיס ובין הסתיידות עורקים כליליים. עם זאת, קשר בולט יותר תועד בקרב חולים צעירים (גיל ממוצע מתחת ל-50 שנים; יחס סיכויים של 2.63, p<0.001) בהשוואה לחולים מבוגרים יותר (גילאי 50 שנים ומעלה; יחס סיכויים של 1.24, p=0.02).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי סקירה שיטתית ומטה-אנליזה זו מעידים על קשר בין אבחנה של פסוריאזיס ובין הסתיידות עורקים כליליים, עם ממצאים בולטים יותר בחולים צעירים עם פסוריאזיס.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Nov 25

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה