בריאות הציבור-קידום בריאות

מתן N-Acetylcysteine אינו מפחית סיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים (J Card Surg)

טיפול ב- N-Acetylcysteine (או NAC) הניתן עם Carvedilol לא הפחית את הסיכון לפרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, בהשוואה לטיפול ב-Carvedilol בלבד, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Cardiac Surgery.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במעקף לב-ריאה במהלך ניתוח לב-חזה והחשיפה הסיסטמית למשטחים לא-ביולוגיים הודגמה כגורם המעורר עקה חמצונית. לאור זאת, שימוש בתכשירים בעלי תכונות נוגדות-חמצון, דוגמת NAC, עשוי להפחית את העקה החמצונית והדלקת המתפתחת בחולים העוברים ניתוח לב-חזה ואולי אף להפחית את הסיכון לסיבוכים לאחר-ניתוח, דוגמת הפרעות קצב לב.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 300 מבוגרים שעברו ניתוח מעקפים בין 2016-2017 והיו ללא התווית-נגד לחסמי ביתא. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת NAC עם Carvedilol (150 חולים) או Carvedilol בלבד (150 חולים). המשתתפים במחקר היו במעקב למשך חמישה ימים לאחר הניתוח לזיהוי היארעות פרפור פרוזדורים במהלך האשפוז.

מהנתונים עולה כי שיעורי היארעות פרפור פרוזדורים עמדו על 9.3% מהחולים בזרוע הטיפול ב-NAC עם חסם ביתא ו-15.3% מאלו תחת חסם ביתא בלבד. לא תועדו הבדלים בין הקבוצות בשיעור אירועי פרפור פרוזדורים לאחר-ניתוח (p=0.112); עם זאת, מניתוח רב-משתני עלה כי היארעות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים הייתה נמוכה יותר מספרית בזרוע הטיפול ב-NAC עם Carvedilol (p=0.1).

ממצאי המחקר מעידים כי NAC אינו מהווה טיפול משמעותי להפחתת היארעות פרפור פרוזדורים לאחר ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים. עם זאת, החוקרים מציינים כי ההבדל היה קרוב למובהקות סטטיסטית וייתכן כי בנוכחות גודל מדגם גדול יותר ניתן היה לזהות הבדלים מובהקים סטטיסטית לטובת NAC או מתן טיפול תוך-ורידי.

J Card Surg, Oct 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה