בריאות הציבור-קידום בריאות

האם מתן מוקדם של תוספת חומצות אמינו במקרים של פגות קיצונית עשוי לשפר מוגבלות? (N Engl J Med)

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בתינוקות במשקל לידה נמוך באופן קיצוני, מתן פראנטרלי של תוספת חומצות אמינו במינון יומי של 1 גרם למשך חמישה ימים לאחר הלידה לא הביא לעליה במספר התינוקות ששרדו ללא מוגבלות נוירולוגית בגיל שנתיים.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם מתן פראנטרלי של חומצות אמינו מביא לשיפור התוצאות בפגים במשקל לידה נמוך באופן קיצוני.

 

המחקר הרב-מרכזי, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר-פלסבו כלל תינוקות במשקל לידה קטן מ-1000 גרם שטופלו בשמונה יחידות טיפול נמרץ יילודים. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת תוספת חומצות אמינו במינון 1 גרם ביום (קבוצת התערבות) או פלסבו בנוסף לתזונה סטנדרטית במהלך חמשת הימים הראשונים לאחר הלידה. התוצא העיקרי היה הישרדות ללא מוגבלות נוירולוגית, כפי שנקבע לפי מדד Bayley Scales of Infant and Toddler Development ובדיקה נוירולוגית לאחר שנתיים. תוצאים משניים כללו את המרכיבים של התוצא העיקרי, כמו גם נוכחות או העדר הפרעות ביילוד, קצב הגדילה ומצב תזונתי.

 

מדגם המחקר כלל 434 תינוקות (217 בכל קבוצה). שיעורי ההישרדות ללא מוגבלות נוירולוגית עמדו על 47.8% בזרוע ההתערבות ועל 49.8% בזרוע הפלסבו (סיכון יחסי מתוקן של 0.95, p=0.56). שיעורי התמותה לפני גיל שנתיים עמדו על 18% מהחולים בזרוע ההתערבות ו-19.4% בזרוע הפלסבו (סיכון יחסי מתוקן של 0.93, רווח בר-סמך 95% של 0.63-1.36); שיעורי מוגבלות נוירולוגית עמדו על 40.9% לעומת 37.4% מהמשתתפים, בהתאמה (סיכון יחסי מתוקן של 1.16, רווח בר-סמך 95% של 0.90-1.50).

 

שיעורי מוגבלות נוירולוגית בדרגה מתונה-עד-חמורה עמדו על 16.5% בזרוע ההתערבות לעומת 8.6% בזרוע הפלסבו (סיכון יחסי מתוקן של 1.95, רווח בר-סמך 95% של 1.09-3.48).

 

שיעור גבוה יותר של ילדים בזרוע ההתערבות לעומת זרוע הפלסבו אובחנו עם דוקטוס ארטריוזוס פתוח (סיכון יחסי מתוקן של 1.65, רווח בר-סמך 95% של 1.11-2.46).

 

מניתוח פוסט-הוק עלה כי תסמונת הזנה חוזרת תועדה ב-42 מבין 172 תינוקות בזרוע ההתערבות וב-26 מבין 166 תינוקות בזרוע הפלסבו (סיכון יחסי מתוקן של 1.64, רווח בר-סמך 95% של 1.09-2.47). במהלך המחקר תועדו שמונה אירועים חריגים חמורים.

 

ממצאי המחקר אינם תומכים בתועלת של תוספת חומצות אמינו בימים הראשונים לאחר הלידה של פגים שנולדו במשקל נמוך באופן קיצוני להפחתת הסיכון למוגבלות נוירולוגית בגיל שנתיים.

 

N Engl J Med, Nov 3, 2022

 

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

הולכים ומתרבים המחקרים המעידים כי מתן עודף של חומצות אמינו (או חלבון) לפגים קטנים אינו משפר את תוצאי התחלואה והתמותה בקבוצה זו. אפילו יתכן, כי דבר זה עלול לגרום לפגיעה. במחקר זה על קבוצה של פגים קטנים במיוחד, נראה כי לא רק שמתן תוספת של חלבון אינו משפר את התוצאים אלא עשוי אף להזיק. נמצא כי בקבוצה שטופלה בתוספת חומצות האמינו לעומת הקבוצה שטופלה במינון הרגיל, היתה שכיחות מוגברת של פגיעה נוירולוגית מתונה עד חמורה וכן שכיחות מוגברת של תסמונת הזנה חוזרת (Refeeding Syndrome). לסיכום בנוגע, לחומצות אמינו הרי שלא כל המרבה הרי זה משובח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה