בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקת סקר חדשה מסייעת באבחנה מוקדמת יותר של פיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי (Nat Med)

בדיקת סקר חדשה מסייעת באבחנה מוקדמת יותר של פיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי (Interstitial Pulmonary Fibrosis) ולשיפור תוצאות טיפולים לשינוי מהלך המחלה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Nature Medicine.

החוקרים מסבירים כי התמונה הלא-ספציפית של פיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי, העדר בדיקות סקר לאבחנה מוקדמת, מהלך פתו-ביולוגי שאינו מובן היטב של מחלת הריאות בשלב מוקדם וצורך בפרוצדורות פולשניות ויקרות לאישור האבחנה מקשים על אבחנה מוקדמת של IPF.

במסגרת המחקר נבחנו תוצאות בדיקת סקר חדשה לזיהוי פיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי במרפאות ראשוניות, אשר אינה דורשת בדיקות מעבדה או זיהוי תסמינים מוקדמים.

על-בסיס סמנים עדינים של מחלות רקע בהיסטוריית המפגשים הרפואיים עם החולים פיתחו החוקרים אלגוריתם בשם Zero-Burden Comorbidity Risk Score for IPF (ובקצרה, ZCoR-IPF), לחיזוי הסיכון לאבחנה של פיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי בעתיד. מדד הסיכון מבוסס על נתוני מאגר תביעות ביטוח והתוקף שלו הוכח בשלושה מאגרים בלתי-תלויים.

מאחר ופיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי הינה מחלה נדירה יחסית, הפוגעת בפחות מ-5 מכל 10,000 אנשים, מדובר באתגר סטטיסטי. החוקרים פיתחו כלי עיבוד חדש של רשומות רפואיות ממוחשבות במטרה לזהות סמנים מנבאים עדינים.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-2.9 מיליון מבוגרים בגילאי 45-9 שנים, מהם 54,247 חולים עם אבחנה של פיברוזיס ריאתי אינטרסטיציאלי.

מהנתונים עולה כי האלגוריתם הדגים יחס סבירות חיובי של מעל 30 עם סגוליות של 0.99 במדגמים שונים, בנשי המינים ובקרב מבוגרים בדרגות סיכון שונות ועם היסטוריה של ערפלנים. יתרה מזאת, מדד ZCoR-IPF הדגים שטח מתחת לעקומת ה-ROC לחיזוי IPF של מעל 0.88 שנה לפני אבחנה קונבנציונאלית ושל 0.84 ארבע שנים לפני אבחנה קונבנציונאלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אלגוריתם ZCoR מיועד למרפאות ראשוניות, כאשר בדיקות סקר אוניברסאליות יעודדו במקרים מתאימים הפניה לרופא ריאות לאישור האבחנה. למרות שאין טיפול לריפוי IPF למעט השתלת ריאות ותרופות לשינוי מהלך המחלה אינן יעילות בכלל החולים, מחקרים הוכיחו כי אבחנה מוקדמת יותר מפחיתה משמעותית א ת היקף האשפוזים.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של לימוד מכונה/בינה מלאכותית באבחנה של מחלות נדירות וכי דפוסים בהיסטוריה הרפואית עשויים לסייע בשיפור התוצאות בחולים.

 

Nat Med, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה