בריאות הציבור-קידום בריאות

האם טיפול בקולכיצין עשוי להגן מפני מחלת לב כלילית? (Front Cardiovasc Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Cardiovascular Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה חדשה התומכות בהשפעה המגנה של קולכיצין מפני סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, אוטם לבבי, אירוע מוחי ורה-וסקולריזציה, לצד עליה בסיכון לאירועים גסטרואינטסטינאליים ושלשול.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים קודמים בחנו את הבטיחות והתועלת של קולכיצין כאפשרות טיפול למניעה שניונית בחולים עם מחלה כלילית טרשתית, אך הבטיחות והתועלת הקלינית עדיין שנויה במחלוקת. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התועלת הקלינית של קולכיצין, עם דגש על תתי-קבוצות ספציפיות.

החוקרים התמקדו במחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת קולכיצין בחולים עם מחלת עורקים כלילית אקוטית או כרונית, בהשוואה לביקורות, להערכת שיעורי התמותה מכל-סיבה, תמותה שאינה קרדיווסקולארית, תופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות, שלשול, סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי, אירוע מוחי ורה-וסקולריזציה.

מטה האנליזה כללה 15 מחקרים אקראיים ומבוקרים, כולל 13,539 משתתפים. הטיפול בקולכיצין הפחית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים (סיכון יחסי של 0.65, p<0.01), אירוע מוחי (סיכון יחסי של 0.48, p<0.01), אוטם לבבי (סיכון יחסי של 0.60, p<0.01) וסיכון לרה-וסקולריזציה (סיכון יחסי של 0.68, p<0.01), אך ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה קרדיווסקולארית והסיכון לתמותה מכל-סיבה.

בנוסף, טיפול בקולכיצין העלה את הסיכון לתופעות לוואי גסטרואינטסטינאליות ושלשול.

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי טיפול בקולכיצין במינון נמוך וטיפול במשך למעלה מחודש הפחיתו את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, אוטם לבבי, אירוע מוחי ורה-וסקולריזציה. כמו כן, התועלת הקרדיווסקולארית של קולכיצין תועדה בקרב מטופלים עד גיל 65 שנים.  ממצאי המחקר העידו כי יתר לחץ דם וסוכרת לא השפיעו משמעותית על הקשר בין קולכיצין והסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בקולכיצין עשוי להפחית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, עם ירידה גדולה יותר בסיכון עם טיפול במינון נמוך לעומת מינון גבוה ותועלת גדולה יותר בטווח הארוך, לעומת טיפול קצר-טווח. טיפול ארוך-טווח בקולכיצין במינון נמוך עשוי להפחית משמעותית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים. יתרה מזאת, טיפול בקולכיצין הפחית משמעותית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בחולים עד גיל 65 שנים, אך לא באלו מעל גיל 65 שנים או לפני התערבות כלילית מילעורית.

 

Front Cardiovasc Med. 2022 Sep 12

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה