בריאות הציבור-קידום בריאות

חיסון כנגד נגיף קורונה אינו מעלה את הסיכון לאירוע מוחי איסכמי (Neurology)

במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שיעור המקרים של אירוע מוחי איסכמי חד לאחר חיסון כנגד נגיף קורונה דומה לשיעורי ההימצאות של אירוע מוחי איסכמי באוכלוסייה הכללית ונמוך משמעותית משיעורי ההימצאות בקרב חולים שנדבקו בנגיף הקורונה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אירוע מוחי איסכמי חד הינו אחד הסיבוכים הנדירים עליהם דווח לאחר חיסון כנגד קורונה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות הסיכון לאירוע מוחי איסכמי לאחר חיסון והקשר האפשרי עם תסמונת תרומבוציטופניה-תרומבוטית.

לאור זאת, החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של מחקרים אקראיים ומבוקרים, מאגרי נתונים תרופתיים, מחקרים מבוססי מרשם, מחקרים תצפיתיים וסדרות מקרים במטרה לבחון את שיעור אירועים מוחיים איסכמיים לאחר חיסון כנגד קורונה, לקבוע את שיעורי ההימצאות לאחר חיסון מבוסס רנ”א שליח או מבוסס וקטור ולהעריך את שיעורי תסמונת תרומבוציטופניה-תרומבוטית לאחר-חיסון.

הסקירה כללה שני מחקרים אקראיים ומבוקרים, שלושה מחקרי עוקבה ו-11 מחקרים מבוססי-מרשם, אשר כלל 17,481 מקרים של אירוע מוחי איסכמי חד ב-782,989,363 מבוגרים לאחר חיסון כנגד קורונה.

שיעור אירועים מוחיים איסכמיים לאחר חשיפה לכל חיסון כנגד קורונה עמד על 4.7 מקרים ל-100,000 חיסונים (רווח בר-סמך 95% של 2.2-8.1). שיעור המקרים של אירועים מוחיים איסכמיים לאחר חיסון מבוסס רנ”א שליח לא היה שונה משמעותית בהשוואה לחיסון המבוסס על אדנווירוס (9.2 מקרים לעומת 2.9 מקרים ל-100,000 חיסונים).

לא תועדו הבדלים במאפיינים הדמוגרפיים בין חולים עם אירוע מוחי איסכמי חד לאחר חיסון מבוסס רנ”א שליח או חיסון מבוסס-וקטור.

שיעור אירועי תסמונת תרומבוציטופניה-תרומבוטית בקרב חולים עם אירוע מוחי איסכמי לאחר חיסון עמד על 3.1% (רווח בר-סמך 95% של 0.7%-7.2%).

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר חיסון כנגד קורונה שיעור אירועים מוחיים איסכמיים היה דומה לזה שתואר באוכלוסייה הכללית ונמוך יותר בהשוואה למדווח בקרב חולים שנדבקו בנגיף הקורונה. אירועי תרומבוציטופניה-תרומבוטית נדירים מאוד בקרב חולים עם אירוע מוחי איסכמי לאחר חיסון כנגד קורונה.

 

Neurology, Aug 24, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה