בריאות הציבור-קידום בריאות

הפרעת אישיות גבולית מעלה את הסיכון להישנות דיכאון מג’ורי לאחר טיפול בנזעי חשמל (Psychiatry Research)

הפרעת אישיות גבולית מלווה בסיכון מוגבר משמעותית להישנות דיכאון מג’ורי לאחר שישה חודשים במבוגרים עם הפרעת דיכאון מג’ורית לאחר טיפול בנזעי חשמל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Psychiatry Research.

טיפול בנזעי חשמל הוכח כיעיל כנגד דיכאון מג’ורי חד-קוטבי ודו-קוטבי, אך זאת לצד שיעורי הישנות גבוהים בתוך שישה חודשים, כאשר אין נתונים רבים אודות גורמים העלולים להשפיע על הסיכון להישנות ההפרעה במצב הרוח.

הפרעת אישיות גבולית מופיעה בשכיחות גבוהה בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי ומחקר קודם הצביע על השפעה שלילית אפשרית של הפרעת האישיות על שיעורי התגובה לטיפול בנזעי חשמל בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי.

המחקר הנוכחי כלל 68 נשים ו-41 גברים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה של הפרעת דיכאון מג’ורי, עם תגובה חלקית או מלאה לטיפול בנזעי חשמל. כשני-שליש מהחולים היו בגילאי 50 שנים ומעלה, 22 ענו על הקריטריונים של הפרעת אישיות גבולית. הטיפול בנזעי חשמל כלל שלושה מפגשים בשבוע, עם סך כולל של 6-18 מחזורי טיפול.

התוצא העיקרי של המחקר היה שיעורי הישנות שישה חודשים לאחר טיפול בנזעי חשמל. הישנות הוגדרה בנוכחות מדד של 16 נקודות ומעלה בסולם HDRS (או Hamilton Depression Rating Scale) בשילוב עם עליה אבסולוטית ממוצעת של לפחות 10 נקודות מהריאיון הפסיכיאטרי בתום הטיפול בנזעי חשמל.

לאחר שישה חודשים, שיעורי ההישנות עמדו על 37.6% בכלל אוכלוסיית המחקר, אך היו גבוהים יותר משמעותית באלו עם הפרעת אישיות גבולית, בהשוואה לחולים ללא הפרעת האישיות (72.7% לעומת 28.7%, p<0.001).

מניתוח רב-משתני עלה כי לאחר תקנון לגיל, מין וטיפול במייצבי מצב רוח לאחר טיפול בנזעי חשמל, שיעורי ההישנות היו גבוהים פי ארבע בקרב חולים עם הפרעת אישיות גבולית, בהשוואה לאלו ללא הפרעת האישיות (יחס סיכון של 4.14). לא תועדה עליה משמעותית בסיכון להישנות על-רקע הפרעות אישיות אחרות, הפרעות חרדה, הפרעות שימוש באלכוהול או סמים, או אשפוז במהלך הטיפול בנזעי חשמל.

סיבות אפשריות לסיכון המוגבר להישנות בקרב חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי והפרעת אישיות גבולית כללו את הגיל הצעיר יותר של חולים הפרעת האישיות, אשר זוהה כגורם המעלה את הסיכון להישנות דיכאון מג’ורי; ההשפעה השלילית הישירה של הפרעת אישיות גבולית על התפקוד המנטאלי; והנטייה לשיעורי היענות נמוכים יותר לטיפול.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים ומדגישים את הצורך בבדיקות סקר שיטתיות להפרעת אישיות גבולית בחולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי למניעת הישנות לאחר טיפול בנזעי חשמל.

 

Psychiatry Research, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    תחלואה אימהית חמורה עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית (JAMA Netw Open)

    בנשים עם תחלואה אימהית חמורה סיכון מוגבר לפניה למחלקה לרפואה דחופה או אשפוז על-רקע הפרעת מצב נפשי לאורך עד 13 שנים לאחר הלידה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. במחקר העוקבה הרטרוספקטיבי השוו החוקרים את הביקורים בחדרי מיון ואשפוזים בשל מצב נפשי בנשים לאחר-לידה  עם וללא תחלואה אימהית חמורה לאורך 13 […]

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה