בריאות הציבור-קידום בריאות

הפרעות קצב על-חדריות נפוצות מהצפוי לאחר סגירה מילעורית של PFO (מתוך כנס ה-ESC)

 הפרעות קצב על-חדריות עשויות להיות נפוצות יותר מהצפוי לאחר סגירה מילעורית של PFO (או Patent Foramen Ovale) למניעת אירועים מוחיים, כך עולה מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-European Society of Cardiology.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר של סגירה מילעורית של PFO הוא פרפור פרוזדורים, עם שיעורי היארעות הנעים בין 1% ועד 7%, לרוב, מתחת ל-6%. עם זאת, הערכות אלו מבוססות בעיקרן על דיווחי אירועים תסמיניים מצד המטופלים ולא על ניטור לבבי ארוך-טווח. כתוצאה מכך, ההיארעות האמיתית ומועד הופעת פרפור פרוזדורים לאחר סגירת PFO אינו ידוע.

 במסגרת המחקר נבחנו הנתונים אודות 225 חולים (גיל ממוצע של 52 שנים; 57% גברים) שעברו ניטור לבבי לאחר סגירה מילעורית של PFO בין יוני 2018 ועד אוקטובר 2021.

 בחולים שהוגדרו בסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים, כולל אלו בגיל 55 שנים ומעלה, חולים עם גורמי סיכון קרדיווסקולאריים נלווים, וחולים עם היסטוריה של דפיקות לב או תיעוד פעילות על-חדרית אקטופית הושתל ILR (או Implantable Loop Recorder). ביתר החולים בחרו החוקרים בניטור חיצוני למשך ארבעה שבועות.

 התוצא העיקרי של המחקר היה פרפור פרוזדורים, רפרוף פרוזדורים, או טכיקרדיה על-חדרית במשך לפחות 30 שניות בתוך 28 ימים מהפרוצדורה.

 בכלל המדגם, שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 20.9% מהחולים. בקרב אלו עם ניטור חיצוני שיעורי התוצא העיקרי עמדו על 9.9%, בעוד שבאו עם ILR תועדו שיעורים של 28.9%.

 חציון מרווח הזמן בין הפרוצדורה ועד הפרעת הקצב עמד על 14 ימים וכמחצית מהחולים שפיתחו הפרעת קצב דיווחו על תסמינים. בנוסף, 4.4% מהחולים אובחנו עם הפרעת קצב סביב הפרוצדורה ובארבעה חולים עם ILR תועדה הפרעת קצב לאחר 28 ימים.

 גורמים אשר ניבאו את התוצא העיקרי כללו גיל מבוגר יותר (יחס סיכויים מתוקן של 1.67 לכל 10 שנים, רווח בר-סמך 95% של 1.18-2.36), קוטר דיסק שמאלי של ההתקן של לפחות 25 מ”מ (יחס סיכויים מתוקן של 2.67, רווח בר-סמך 95% של 1.19-5.68) ומין זכר (יחס סיכויים מתוקן של 4.78, רווח בר-סמך 95% של 1.96-11.66).

 על-פי נתוני הניטור לאחר 28 ימים, הפרעות קצב לב על-חדריות אובחנו בחולה אחד מבין חמישה, עדות לתת-הערכה עד כה של היקף המקרים הללו בעקבות פרוצדורות אלו.

 במחקר AFLOAT הנערך בימים אלו נבחנות תוצאות הטיפול ב-Flecaine למניעת אירועי פרפור פרוזדורים לאחר סגירת PFO.

 

מתוך כנס ה-ESC

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה