בריאות הציבור-קידום בריאות

נתונים חדשים מעידים על עליה חוזרת בהיקף השימוש לרעה בתכשירים מעוררים בקרב צעירים (מתוך כנס ה-APA)

לאחר הפוגה בהיקף השימוש לרעה בתכשירים מעוררים (סטימולנטים) הנמכרים עם מרשם רופא בקרב צעירים, עדויות חדשות מצביעות על עליה חוזרת בהיקף התופעה, כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Psychiatric Association.

תכשירים מעוררים משמשים לעיתים קרובות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ועשויים להוביל לשינוי במצב הרוח, עם השפעות אופוריות בטווח הקצר.

לפי ההערכות, כ-11% מהצעירים מדווחים על שימוש בתכשירים מעוררים הנמכרים עם מרשם רופא, ומבין אלו, שליש נטלו תכשירים אלו למטרות לא-רפואיות, אשר הוגדרו במקרים בהם נטלו את התרופה ללא מרשם בידם או כאשר נטלו יותר מהמומלץ.

בדומה לתרופות אחרות, נטילת תכשירים מעוררים בזריקה או הסנפה מובילה למעבר מהיר יותר של החומרים הפעילים למוח, בהשוואה לנטילה פומית.

במסגרת המחקר, החוקרים ראיינו צעירים באזורים עירוניים בשלוש מדינות מאוכלסות: קליפורניה, טקסס ופלורידה. הם מסבירים כי הם בחרו באזורים בהם סברו כי הצעירים מסתובבים בסמוך לאזורים כמו מרכזי קניות, פארקים ותיאטראות וראיינו אותם שם. הסקר ארך כ-20 דקות, אך המשתתפים וההורים שלהם שיתפו פעולה עם הפרויקט. הם הבינו את הצורך בהבנה טובה יותר של המצב כיום.

החוקרים בחנו את התשובות של 1,777 משיבים בגילאי 10-17 שנים. התוצאות העידו כי מבין אלו שהשתמשו בתכשירים אלו, 68.9% העידו על שימוש פומי, 9.7% דיווחו על שימוש בהסנפה ו-4.1% דיווחו על שימוש לרעה בצורת עישון הסם. כ-0.5% מהנשאלים דיווחו כי הזריקו את התכשירים, צורת שימוש מאוד מסוכנת בסמים אלו.

עוד עלה מהנתונים כי 12.7% מהנשאלים היו מעורבים בשימוש כלשהו לרעה לדוגמא, מכירה, מסירה או גניבה של הסמים.

שימוש לרעה בתכשירים אלו בקרב ילדים עשוי לנבוע מסיבות שונות. חלק עושים זאת בשביל תחושת הריגוש, אחרים בכדי להישאר ערים ללמוד בלילה ואחרים עשויים פשוט לעשות זאת מתוך סקרנות מאחר וחבריהם עושים זאת.

שימוש לרעה בתכשירים מעוררים זכה לתשומת לב רבה לפני כעשור, כאשר הייתה מודעות רבה והמלצות להורים ולמחנכים להיות מודעים למתרחש. נראה כי המודעות לתופעה נחלשה, אך כעת ישנה מגמת עליה חוזרת בהיקף השימוש לרעה בתכשירים אלו.

מתוך כנס ה-APA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה