מחקר Apple Heart – העתיד ברפואה כבר כאן? (מדסקייפ)

תוצאות ה Apple Heart Study פורסמו לראשונה ב ACC ב 16 במרץ, והוצגו בכינוס של ה American College of Cardiology (ACC) וה European Hearth Rhythm Association (EHRA) בליסבון ובניו אורלינס.

במחקר חדשני זה, נעשה שימוש בשעון Apple על מנת לבדוק את קצב ומקצב הלב, באמצעות photoplethysmography (PPG) אמצעי אופטי אשר משתמש באור על מנת לבדוק שינוים בנפח הדם במיטה הקפילרית, דרך העור, ומחשב את הזמן שבין פעימה ופעימה. (tachnogram). 5 קריאות של הטכנוגרם אשר מצביעות על Atrial Fibrillation מעוררות התרעה על הממצא לאדם העונד את השעון, דרך ה iphone שברשותו. המשתמש אז יכול להתקשר עם רופא telehealth, אשר במידת הצורך שולח למשתתף ערכת אק”ג לביצוע, לאחריו שולח חזרה המשתתף את הערכה לפענוח ובהמשך מתקיים דיון של התוצאות.

המחקר היה מחקר פרסופקטיבי, בעל תווית פתוחה ובעל קבוצה אחת בלבד. משתתפי המחקר היו בני 22 ומעלה, החזיקו ב Apple Watch 1-3, וב iphone 5s ומעלה, אליו הוריד את אפליקציית המחקר, ללא היסטוריה של Atrial Flutter או Atrial Fibrillation, וללא שימוש בנוגדי קרישה.

תוצא המחקר הראשוני היה אבחון חופף של AF על ידי הטכנוגרם בשעון אפל ועל ידי תרשים האק”ג, או במשתתפים מעל גיל 65, אבחון של AF למשך מעל 30 שניות על ידי הטכנוגרם.

במחקר הוכללו 419,297 משתתפים. מתוכם 24,626 היו בני 65 ומעלה. במהלך המחקר, 2,161 משתתפים (0.5%) מכלל המשתתפים קיבלו התרעה. מתוכם 945 (44%) ביצעו ביקור telehealth. ל 70% מהם נשלחו ערכות אק”ג, מתוכם 68% מהמשתתפים החזירו את הערכות לצורך פענוח.

שאלונים נשלחו לאחר 90 יום ובסיום המחקר. מבין המשתתפים אשר קיבלו התרעה, 64% מילאו את השאלון 90 יום, ו 43% מילאו את השאלון בסוף המחקר.

מתוך 2,161 המשתתפים אשר קיבלו הודעה טלפונית ומילאו את שאלון 90 יום, 57% ציינו שהם פנו לרופא שאינו מהמחקר להמשך מעקב. מתוכם 28% דיווחו על התחלת טיפול תרופתי חדש, 33% הופנו לרופא מומחה, ו 36% הופנו לבדיקות נוספות.

לדברי החוקרים, המחקר הראה positive predictive valueשל 84% באבחון AF. מצד שני, חסרון בולט הוא היעדר נתונים לגבי רגישות האלגוריתם, משום שלא היתה דרך לאתר מטופלים אשר כן היה להם AF והשעון לא גילה זאת, כלומר אין מידע על false negatives.

עוד מגבלות של המחקר התוצאות הסתמכו על הערכה עצמית ודיווח עצמי. בנוסף, היה אחוז נשירה גבוה מהמצופה לאחר ההתרעה הטלפונית, ונשלחו חזרה מעט יותר ערכות אק”ג מהצפוי. קרדיולוגים אחרים הביעו דאגה מאפקט חרדתי אשר עלול להיות בנשיאת השעון, היות והמשתתפים/מטופלים עלולים להיות דרוכים בציפיה לקבל התרעה מהמכשיר.

אם שמים בצד את התוצאות, החוקרים מביעים את התלהבותם מעצם תכנון המחקר החדשני, המאפשר למטופל חופש פעולה גדול יותר בביצוע הבדיקות.

החוקרים מציינים כי המחקר אינו מתיימר לבדוק את התאמת שעון אפל לבדיקת סקר לאבחון AF, כיוון שחסרים במחקר מרכיבים רבים על מנת לאפשר לו להיות מחקר שכזה. הם הביעו תקווה כי השיפור בבינה מלאכותית וביכולות של machine learning ישפר את האלגוריתם ואת הביצוע.

החוקרים מציינים לטובת המחקר כי המחקר בוצע בצורה עצמאית ובלתי תלויה ב Apple אשר מימנה את המחקר.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה