בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול באינסולין או סולפוניל-אוריאה מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולי סוכרת (JAMA Network Open.)

השימוש באינסולין או סולפוניל-אוריאה כטיפול קו-שני במבוגרים עם סוכרת מסוג 2 מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, אך לא כך היה עם שימוש במשפחות התרופות החדשות יותר לטיפול בסוכרת, כך עולה מנתוני מחקר עולם-אמיתי מארצות הברית, שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין טיפול קו-שני לאיזון סוכרת ובין אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים. הם השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי, אשר כלל 132,737 מבוגרים מבוטחים עם סוכרת מסוג 2, אשר החלו טיפול קו-שני בתרופות לאיזון סוכרת, לאחר שנטלו מטפורמין בלבד או ללא טיפול קודם לסוכרת.

התוצא העיקרי היה מרווח הזמן עד לאירוע קרדיווסקולארי ראשון לאחר התחלת טיפול קו-שני לסוכרת. תוצא משולב זה התבסס על אשפוזים בשל הסיבות הקרדיווסקולאריות הבאות: אי-ספיקת לב, אירוע מוחי, מחלת לב איסכמית, או מחלת עורקים היקפית.

בקרב 132,737 החולים עם סוכרת מסוג 2 (55% בגילאי 45-64 שנים) תועדו 4,480 אירועים קרדיווסקולאריים במהלך מעקב שכלל 169,384 שנות-אדם.לאחר תקנון למאפייני החולים, המטפל והתכנית הרפואית, הסיכון לתוצא המשולב של אירועים קרדיווסקולאריים לאחר התחלת טיפול באגוניסטים לקולטנים ל-GLP-1 היה נמוך יותר, בהשוואה לטיפול במעכבי DPP-4 (יחס סיכון של 0.78), אך ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית בכל הניתוחים הסטטיסטיים.

שיעור האירועים הקרדיווסקולאריים לאחר התחלת טיפול במעכבי SGLT-2 ותיאזולידנדיונים לא היה שונה משמעותית, משיעור האירועים לאחר התחלת טיפול במעכבי DPP-4. הסיכון המקביל לאירועים קרדיווסקולאריים היה גבוה יותר לאחר התחלת טיפול בסולפוניל-אוריאה (יחס סיכון של 1.36) או אינסולין בזאלי (יחס סיכון של 2.03).

החוקרים כותבים כי בקרב מבוגרים עם סוכרת מסוג 2, אשר החלו טיפול קו-שני לאיזון רמות הסוכר בדם, התוצאות הקרדיווסקולאריות בטווח הקצר לאחר התחלת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, מעכבי SGLT-2 ומעכבי DPP-4 היה דומה. עם זאת, טיפול בתרופות ממשפחת סולפוניל-אוריאה או אינסולין בזאלי לווה בסיכון קרדיווסקולארי גבוה יותר, בהשוואה לתרופות החדשות יותר לטיפול בסוכרת. רופאים עשויים לשקול לבחור באגוניסטים לקולטן ל-GLP-1, מעכבי SGLT-2 או מעכבי DPP-4, במקום סולפוניל-אוריאה או אינסולין, לאחר טיפול במטפורמין.

JAMA Network Open. Published online December 21, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה