בריאות הציבור-קידום בריאות

פיתוח יכולות קוגניטיביות בדיסלקטיים כבר בגיל הגן עשוי לשפר יכולות הבנת הנקרא (PLOS ONE , הארץ)

ע”פ דיווח מאתר “הארץ” חוקרים ישראלים מצאו כי פיתוח יכולות קוגנטיביות בגיל צעיר עשוי לשפר את הבנת הנקרא של ילדים הסובלים מדיסלקציה.  החוקרים מצאו כי פיתוח יכולות קוגנטיביות גבוהות עשוי לסייע לילדים דיסלקטיים להתגבר על קשיים בקריאה. החוקרים סבורים כי המחקר עשוי לתמוך בפיתוח תוכניות חינוכיות מתאימות שיסייעו לילדים דיסלקטיים.

בראש המחקר עמדו ד”ר סמדר פתאל מהחוג להפרעות בתקשורת בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב ופרופ’ פומיקו ממעבדת brainLENS באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו. 

בכתבה ב”הארץ” מסבירה פתאל כי דיסלקציה היא לקות הלמידה המוכרת והנפוצה ביותר, וע”פ הערכות שונות כ-7% מהאוכלוסייה לוקים בה. עם זאת, מסתבר שכשליש מהילדים עם דיסלקציה מצליחים באופן טבעי להיות “מחוסנים” ולהפגין יכולת הבנת נקרא תקינה. 

במחקר בוצעה הדמיית MRI במוחם של 55 ילדים דיסלקטיים דוברי אנגלית בני 16-10 עם טווח רחב של יכולות קריאה. החוקרים גילו קשר חיובי בין מספרם וצפיפות תאי עצב בהמיספרה השמאלית לבין יכולות הקריאה להבנת הנקרא.

החוקרים מצאו כי בקרב ילדים שקוראים היטב, אך מתקשים להבין את הנקרא, נמצאה צפיפות נמוכה יחסית של החומר האפור באזור זה; לעומת זאת, בקרב ילדים שמתקשים בקריאה אך מבינים את הנקרא נמצאה צפיפות גבוהה.

החוקרים סבורים כי כדי לשפר את יכולות הבנת הנקרא מומלץ לקרוא לילדים דיסלקטיים , גם בגיל בית ספר, סיפורים, תוך מתן הסברים. בנוסף, מומלץ גם לשחק משחקים הדורשים חשיבה אסטרטגית, או משחקים הדורשים מהירות תגובה, וכן גם משחקי זיכרון שונים.

החוקרים סרקו באמצעות MRI את מוחם של 43 ילדי גן חובה שטרם החלו ללמוד קריאה. . כעבור שלוש שנים, נבדקו יכולות הקריאה של הילדים ונמצא כי צפיפות תאי העצב באזור ההמיספרה השמאלית בקליפת המוח מנבאת יכולות הבנת הנקרא גבוהות לעומת יכולות הקריאה. החוקרים מדווחים כי לא נמצא קשר ליכולות הקריאה הראשוניות שהפגינו הילדים בגיל הגן .

החוקרים סבורים כי  ממצאי המחקר עשויים לסייע בפיתוח תוכניות חינוכיות. לעומת הגישה המקובלת המתמקדת בשיפור יכולות קריאה בסיסית בילדים דיסלקטיים, החוקרים מעריכים ששיפור יכולות ניהוליות וזיכרון  עשויות ל”הגן” על הילדים מפני ההשלכות השליליות של דיסלקציה.

לדיווח ב”הארץ”

PLoS One.2018 Jun 14;13(6):e0198791

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה