בריאות הציבור-קידום בריאות

מה בין טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות ובין הסיכון לכשל נשימתי בחולי COPD? (מתוך JAMA Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry, עולה קשר תלוי-מינון בין תרופות אנטי-פסיכוטיות ובין כשל נשימתי בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease).

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות ממאגר ביטוח בריאות ארצי בטיוואן והיסטוריית טיפול בתרופות אנטי-פסיכוטיות של 5,302 חולים עם COPD, שפיתחו כשל נשימתי חד (למעט מקרים שנבעו מסיבות לבביות, טראומטיות או זיהומיות).

החוקרים השוו את הטיפול האנטי-פסיכוטי במהלך השבועיים שטרם הכשל הנשימתי (תקופת מקרים) אל מול תקופה מוקדמת 2-3 חודשים לפני הכשל הנשימתי (תקופת ביקורת).

590 חולים (11.7%) עם כשל נשימתי חד ניפקו לפחות מרשם אחד לטיפול אנטי-פסיכוטי במהלך תקופת המקרים, בהשוואה ל-443 (8.8%) במהלך תקופת  הביקורת. שיעורים אלו מקבילים לעליה של פי 1.66 בסיכון המתוקן לכשל נשימתי חד, ללא תלות במשפחת התרופות האנטי-פסיכוטיות ואופן מתן הטיפול.

הסיכון לכשל נשימתי חד עם טיפול אנטי-פסיכוטי היה תלוי-מינון, עם עליה מפי 1.52 עם מינון יומי נמוך של 0.25 ומטה לסיכון של פי 3.74 בסיכון עם מינון יומי גבוה של 1 ומעלה.

                                                          

בסיכומו של דבר, זהו המחקר מבוסס-אוכלוסיה התצפיתי הראשון המדווח על השפעה תלוית-מינון של טיפול אנטי-פסיכוטי על הסיכון לכשל נשימתי לד לממצאים חשיבות רבה בטיפול בחולי COPD.

החוקרים קוראים לרופאים לנקוט משנה זהירות במתן מרשמים לטיפול אנטי-פסיכוטי בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית, ולהימנע ככל הניתן ממתן מינונים גבוהים.

JAMA Psychiatry. Published online January 4, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה