בריאות הציבור-קידום בריאות

איזה סוג תאורה קשור לשיפור הישגים לימודיים של ילדים בבתי הספר? ( OSA)

לתאורה יש השפעה חשובה על גורמים כמו פריון וריכוז, במקומות עבודה וגם בבית הספר. מחקרים מראים, שתאורת LED בבית הספר תורמת לשיפור ביצועי התלמידים

מה עוד יכול להשפיע על הישגי התלמידים בבי”ס חוץ מאיכות המורים?

מסתבר שגם לתאורה יש השפעה לא מבוטלת. מחקרים שונים מראים שגווני אור שונים מתאימים לפעילויות שונות: גווני לבן-כחול מתאים ללימודים מאומצים בהם נדרש ריכוז באופן מיוחד, גווני לבן- ניטראלי מתאימים לאווירת לימודים יום-יומית רגילה ואילו גווני לבן-צהוב מתאימים יותר לפעילויות, משחק ומנוחה. בזכות טכנולוגיה חדשנית ויכולות שליטה ובקרה מתקדמות, תאורת ה- LED היא היחידה שמאפשרת את מגוון הצבעים.

במחקר שפרסם איגוד האופטיקה האמריקאי (OSA) באפריל האחרון, ושערכה קבוצת חוקרים מובילים מהמכון המתקדם למדע וטכנולוגיה בקוריאה (KAIST), נקבע כי תאורת LED היא הטובה ביותר עבור תלמידים בבתי הספר. זאת בעיקר הודות ליכולות הטכנולוגיות של תאורת ה- LED, המאפשרות שליטה ובקרה במגוון צבעים רחב, מ”חם” (לבן-צהוב) ל”קר” (לבן-כחול). החוקרים מצאו כי גוון לבן-כחול שלK 6500 (מעלות קלווין), שיפר משמעותית את הריכוז והתוצאות של התלמידים במבחנים או בפעילות אקדמית אינטנסיבית. במחקר בדקו החוקרים 2 כיתות בנות 27 תלמידים. כאשר התלמידים נבחנו תחת גוון אור “קר” של 6500k, ממוצע התשובות הנכונות במבחן עלה ב 8% לעומת הכיתה שנבחנה בגוון אור “ניטראלי” של 3500k. 

Optimizing Lighting for Better Learning, OSA

בהקשר למחקר זה , להלן הודעה שהועברה אלינו מ”געש תאורה”:

ב”געש תאורה”, יצרנית כחול-לבן של גופי תאורת LED לשוק המקצועי, לקחו את העניין צעד קדימה ומיישמים היום פתרון הנקרא “לבן מתכוונן” (Tunable White), המבוסס על שינוי אוטומטי של גוון האור והתאמתו לשעון הביולוגי של האדם ולאור השמש בחוץ. פיתוח זה מתאים לשימוש בעיקר בבתי ספר, במשרדים ומפעלים, וכן בסביבה שבה יש מחסור באור טבעי. השימוש בתאורה מלאכותית המדמה את אור היום הנמצא בחוץ תורם לרווחתם ולפריון בעבודה או בלימודים של הנמצאים בחלל המואר.

ברחבי העולם בתי ספר כבר אימצו יוזמות המעודדות מעבר לתאורת LED. התנועה הבינלאומית Eco-Schools, למשל, מציעה לבתי ספר בבריטניה חבילת מימון נוחה במעבר לתאורת LED. בבתי הספר בישראל כבר מחנכים את הילדים למחזר נייר, פלסטיק וזכוכית ואולי הגיע הזמן להדגיש גם את היתרונות שבתאורה חסכונית מותאמת. מלבד השיפור בריכוז והתוצאות בלימודים, לתאורת LED בבתי-ספר יתרונות רבים נוספים: היא ידידותית לסביבה, חסכונית יותר עד 70% מנורות מהדור הישן ומפחיתה בצורה משמעותית את עלויות התחזוקה בזכות אורך חיים ממושך במיוחד.

אלא שכל היתרונות האלו לא בהכרח מובטחים ברכישת תאורת LED. בשנים האחרונות פתח משרד הכלכלה את תחום תאורת ה LED ליבוא, והשוק הוצף במוצרים זולים, בעיקר מסין, ללא פיקוח מספק. כמובן שתאורת LED שאינה עומדת בתקנים, עלולה להזיק לבריאות ממש כמו כל מוצר אחר שאינו מפוקח.

דותן בוכסווילר, מנכ”ל געש תאורה: ” חשוב שתאורת ה – LED תהיה מיצרן איכותי שדאג להעביר את המוצר בדיקות איכות במעבדה מקצועית. מוצרי געש תאורה לדוגמא, כוללים רכיבי LED איכותיים מתוצרת פיליפס, שעומדים בתקנים הבריאותיים והסביבתיים המחמירים ביותר. אחרי שהמהפכה של תאורת ה- LED הגיעה לרשויות המקומיות ולמרחב הציבורי – עכשיו צריך להביא את הבשורה גם לבתי הספר”.

השימוש בתאורת LED הולך וגובר בעולם בהתמדה, וגם בישראל. ערים ורשויות מקומיות, שכונות שלמות, מפעלים ומשרדים, מבני ציבור וגם בתים, מחליפים את התאורה הישנה בתאורת LED חסכונית. המעבר צפוי לצבור עוד תאוצה לאור ועידת האקלים העולמית שהתקיימה בתחילת השנה, ויוזמת Global Lighting Challenge, שגם ישראל שותפה לה, במסגרתה נקבע יעד של התקנת 10 מיליארד נורות LED ברחבי העולם במקום הנורות הקיימות.

“געש תאורה” מקיבוץ געש הינה חברה בעלת ניסיון ומוניטין של למעלה מ- 50 שנה העוסקת במתן פתרונות תאורה כוללים לשוק הטכני והמקצועי. החברה מתמחה בתכנון, פיתוח וייצור מגוון גופים וטכנולוגיות בתחומי תאורת הפנים והחוץ, ונותנת מענה לצרכים מוגדרים בתחום תאורת משרדים וחללי עבודה, מוסדות ציבור, מחסנים ואולמות ייצור, חניונים, מגרשים, תאורת רחובות ועוד. כמו כן מספקת החברה פתרונות בתחום החיסכון באנרגיה ובתחום גופי תאורה הכוללים אמצעי שליטה ובקרה מתקדמים. אחד התחומים הבולטים בהם מתמחה כיום געש תאורה הוא תאורת רחוב חכמה, המיועדת לספק מענה חסכוני ועדכני לדרישות המגוונות בתכנון העיר החכמה והשתלבות בקונספט החדשני של “האינטרנט של הדברים” (IOT). החברה, שהחלה את דרכה בשנת 1964, מחזיקה היום במפעל בקיבוץ געש ומוצריה מאושרים לסימון בתו “מיוצר בישראל” כחול-לבן.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה