בריאות הציבור-קידום בריאות

שינויים במבנה המוח ובתפקוד הקוגניטיבי בילדים עם גנוטיפים שונים של APOE (מתוך Neurology)

בילדים עם וריאנט ε4ε4 ו- ε2ε4 של גן APOE (Apolipoprotein E) נפח היפוקמפוס קטן יותר ותפקוד ירוד בבדיקות קוגניטיביות, בהשוואה לאלו עם וריאנטים אחרים של הגן, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכב העת Neurology.

מדגם המחקר כלל 1,187 ילדים בריאים, בגילאי 3-20 שנים (52.1% בנים) עם נתונים זמינים ממחקר Pediatric Imaging Neurocognition and Genetics Study. החוקרים השלימו הערכה של השפעות שישה גנוטיפים של APOE ε על מבנה מאקרוסקופי ומיקרוסקופי של מבני חומר אפור בקורטקס ובתת-קורטקס והערכת ההשפעה על התפקוד הקוגניטיבי.

בקרב נשאי APOE ε4, שינויים תלויי-גיל במבנה המוח ובתפקוד הקוגניטיבי השתנו לפני הגנוטיפ, כאשר נפח ההיפוקמפוס הקטן ביותר תועד בילדים עם וריאנט ε2ε4,  שטח קורטקס אורביטופרונטאלי מדיאלי הגדול ביותר תועד באלו עם וריאנט ε4ε4 והידדקות תלויית-גיל של קורטקס אנטורינאלי תועדה עם אותו וריאנט. בילדים קטנים עם וריאנט ε4ε4 תועדו המדדים הנמוכים ביותר במבחנים להערכת תפקוד ניהולי וזיכרון עבודה, בעוד שבילדים קטנים עם וריאנט ε2ε4 תועדו התוצאות הגרועות ביותר במשימות להערכת קשב.

חריצים גדולים יותר באונה פריאטלית בילדים קטנים עם וריאנט ε2zε4, וקורטקס דק יותר באזור האונה הטמפוראלית או הסינגולייט או נפח היפוקמפוס קטן יותר בילדים קטנים עם וריאנט ε4ε4 ניבאו תוצאות פחות טובות בהערכת קשב או זיכרון עבודה.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר מאשרים ומתקפים מחקרים קטנים קודמים שהדגימו שינויים בהתפתחות המוח בילדים נשאי APOE ε4. הגנוטיפים ε4ε4 ו- ε2ε4 עשויים להשפיע לרעה על התפתחות המוח והזדקנות המוח בקצוות הגיל. הערכת פולימורפיזם של APOE ε בילדים קטנים עשוייה לספק את הסמן הראשון לתועלת אפשרית של התערבויות או אמצעי מניעה לירידה קוגניטיבית והתפתחות דמנציה בעתיד.

Neurology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה