בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת הקריטריונים האבחנתיים לאבחנת זיהום בנגיף זיקה ביילודים (Lancet)

מיקרוצפליה הינה הסממן האבחנתי המשמעותי של תסמונת זיהום מולד בנגיף זיקה ביילודים. עם זאת, מסדרת מקרים חדשה עם 1,501 לידות-חי בברזיל עולה כי מיקרוצפליה אינה סמן מהימן לזיהום בנגיף זיקה ביילודים וכי היקף ראש תקין אינו שולל אבחנה זו.

החוקרים כותבים כי עד לפיתוח בדיקות דם מהימנות יותר לפני הלידה, יש לכלול בבדיקות הסקירה של יילודים שייתכן ונדבקו בזיהום גם סימנים ותסמינים אחרים של הזיהום והפרעות מוחיות אחרות, ללא תלות בהיקף הראש.

החוקרים סקרו 1,501 יילודים שנבדקו ע”י צוותים רפואיים וסווגו לחמש קטגוריות, על-בסיס בדיקות ההדמיה והמעבדה לנגיף זיקה וזיהומים רלבנטיים אחרים. מקרים דפיניטיביים הוגדרו בנוכחות עדות מעבדתית לזיהום בנגיף זיקה; מקרים בחשד גבוה הוגדרו בנוכחות ממצאים ספציפיים בבדיקות הדמיה מוחיות, עם תוצאות שליליות בבדיקות מעבדה לזיהומים מולדים אחרים; מקרים בחשד בינוני הוגדרו בנוכחות ממצאים ספציפיים בהדמיה, אך בהעדר אפשרות לשלילת זיהומים אחרים; מקרים בדרגת חשד מסוימת הוגדרו בנוכחות ממצאים הדמייתיים, אך ללא דיווח מפורט ע”י הצוותים המקומיים. כל יתר היילודים הוגדרו כמקרים לא-חשודים.  היקף הראש וגיל ההיריון נקבעו כמקובל.

מבין 1,501 המקרים שנבחנו, ב-899 נשללה אפשרות זיהום בנגיף זיקה. מבין 602 המקרים הנותרים, ב-76 מקרים מדובר היה באבחנה דפיניטיבית, ב-54 סבירות גבוהה לאבחנה, ב-181 סבירות בינונית, ב-291 סבירות מסוימת לאבחנה של תסמונת זיהום מולד בנגיף זיקה. הבדלים קליניים, אנתרופומטריים והישרדותיים היו קטנים בין ארבע הקבוצות. בהשוואה לארבע קבוצות אלו, ב-899 המקרים בהם נשלל התסמונת תועד היקף ראש גדול יותר; עם סיכון נמוך יותר לתמותה בשבוע הראשון (14 ל-1000 מקרים לעומת 51 ל-1000 מקרים, יחס שיעורים של 0.28) וסיכון נמוך יותר להיסטוריה של פריחה בזמן ההיריון (20.7% לעומת 61.4%). פריחות בטרימסטר השלישי להיריון נקשרו עם הפרעות מוחיות למרות היקף ראש תקין.  אחד מכל חמישה מקרים דפיניטיביים או חשודים התייצג עם היקף ראש בטווח התקין ובאחד מכל שלושה לא הייתה היסטוריה של פריחה במהלך ההיריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי זיהום מולד בנגיף זיקה הינה מחלה טרטוגנית חדשה. מאחר ומקרים רבים מתייצגים עם היקף ראש תקין והאימהות לא מדווחות על פריחה במהלך ההיריון, יש לעדכן את קריטריוני הסקירה במטרה לזהות את כל המקרים ביילודים.

Lancet. Published online June 29, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה