בריאות הציבור-קידום בריאות

הבדלים מגדריים בתסמינים ובפרוגנוזה של חולים עם פרפור פרוזדורים (JAMA Cardiol)

בהשוואה לגברים עם פרפור פרוזדורים, בנשים עם פרפור פרוזדורים שכיחות גבוהה יותר של תסמינים וסיכון מוגבר לאירועים מוחיים, אך היקף הטיפול נוגד הקרישה דומה בשני המינים, ובאופן פרדקוסאלי, שיעורי ההישרדות גבוהים יותר בנשים, כך עולה מתוצאות מחקר בן שנתיים, שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology.

מחקר העוקבה הפרוספקטיבי כלל 10,135 חולים עם פרפור פרוזדורים שטופלו ב-176 מרכזים בתקופה שבין יוני 2010 ועד אוגוסט 2011.  החוקרים בחנו את התסמינים, איכות החיים, טיפולים לפרפור פרוזדורים, תוצאים קרדיווסקולאריים, אירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים ותמותה מכל-סיבה.

מדגם המחקר כלל 4,293 נשים (42%). בהשוואה לגברים, נשים היו מבוגרות יותר (77 לעומת 73 שנים), עם חציון מדד CHA2DS2-VASc גבוה יותר (5 לעומת 3), אך פחות דום נשימה בשינה (13.5% לעומת 21.6%). רק 32.1% מהנשים היו אסימפטומטיות, זאת בהשוואה ל-42.5% מהגברים והפגיעה באיכות החיים הייתה בולטת יותר בנשים (לפי סולם Atrial Fibrillation Effects on Quality of Life). שיעורי הטיפול בנוגדי-קרישה ומשך הזמן בטווח תרפואיטי היו דומים.

במהלך המעקב, שיעורי התמותה מכל-סיבה, המתוקנים לסיכון, היו נמוכים יותר בנשים (יחס סיכון מתוקן של 0.57), כמו גם שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית (יחס סיכון מתוקן של 0.56); עם זאת, בנשים תועד סיכון מוגבר לאירועים מוחיים או תסחיפים סיסטמיים שאינם למערכת העצבים המרכזית (יחס סיכון מתוקן של 1.39) בהשוואה לגברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים עם פרפור פרוזדורים שכיחות גבוהה יותר של תסמינים ופגיעה באיכות חיים. למרות זאת, בנשים שיעורי התמותה מכל-סיבה ותמותה קרדיווסקולארית נמוכים יותר בהשוואה לגברים, אם כי שיעור האירועים המוחיים גבוה יותר. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של טיפולים והתערבויות על איכות החיים והתוצאות הקרדיווסקולאריות בנשים.

JAMA Cardiol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה