בריאות הציבור-קידום בריאות

גירוי מוחי חוזר משפר את התוצאות במטופלים העוברים שיקום לאחר שבץ מוחי (Science Translational Medicine)

מוח גירוי חשמלי

מאת  מערכת אי-מד

מטופלים בשיקום שלאחר שבץ המקבלים סטימולציות מח חוזרות מגיעים לתוצאות טובות יותר בשיקום המוטורי לעומת מטופלים שלא עברו סטימולציה כזו, כך עולה ממחקר אקראי חדש שהשווה transcranial direct-current stimulation או tDCS לגירוי דמה ומצא שיפור משמעותי בקבוצה שקיבלה tDCS, שיפור שנותר בעינו גם לאחר שהטיפול הסתיים.

tDCS עשוי לשפר את היעילות של אימון תנועתי ולסייע בשיפור הפלסטיות של המח הבריא. לאחר שבץ עלול המטופל לסבול מהגבלה תנועתית, ושיקום של המח לאחר שבץ מצריך עבודה של למידה וגמישות כזו.

המחקר הנוכחי בחן מהי ההשפעה של  tDCS בנוסף לטיפול ותרגול תנועתי על השיקום. המחקר המבוקר והאקראי כלל 24 מטופלים כ-6 חודשים לאחר שבץ אוניליטרלי שלא עירב את ה- primary motor cortex. 11 מהמטופלים קיבלו anodal tDCS -13 טיפול פלצבו, וכולם תרגול מוטורי במשך 9 ימים. החוקרים בחנו את התוצאות בתום הטיפול ואת השיפור כשלושה חודשים לאחריו, לפי the Action Research Arm Test (ARAT)  ו-  Wolf Motor Function Test (WMFT)

MRI פונקציונאלי שעברו המטופלים הראה עליה בפעילות במהלך תנועה ביד שתנועתה נפגעה ב- ipsilesional motor   וה- premotor cortex, בקבוצה שעברה tDCS, בהשוואה לקבוצה שקיבלה גירוי פלצבו. MRI סטרקטורלי גילה גם כי נראתה עליה בנפח החומר האפור באזורים קורטיקליים, כולל בקורטקס ה- Ipsilesional motor  ו- premotor לאחר טיפול tDCS, שינוי שלא נראה בקבוצת הפלצבו.

שיקום התנועתיות לאחר שבץ מוחי מצריך תרגול קבוע ומצריך למידה ושינוי מוחי. החוקרים מצאו שיפור משמעותי בפעילות המוטורית במטופלים שקיבלו את גירוי ה- tDCS לעומת קבוצת הפלצבו, כשהממצאים האלה נשמרים במשך לפחות 3 חודשים לאחר הטיפול. החוקרים מציעים אם כך להוסיף את הגירוי המוחי לטיפולי השיקום כדי לשפר את הממצאים במטופלים.

Vol. 8, Issue 330, pp. 330re1: Science Translational Medicine  16 Mar 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה