בריאות הציבור-קידום בריאות

רבים מהמטופלים עם פרפור עליות הנמצאים בסיכון גבוה לשבץ אינם מטופלים בתרופות נגד קרישה ( JAMA Cardiology )

תרופות למניעת קרישה הניטלות דרך הפה (OAC) לא נרשמות או ניטלות בצורה מספקת בארצות הברית למניעת שבץ במטופלים עם פרפור עליות (AF), גם באלו מהם שהסיכון לשבץ אצלם הוא מהגבוהים ביותר, כך על פי ממצאים ממרשם מתמשך לשיפור איכות הטיפול (National Cardiovascular Data Registry- Practice Innovation and Clinical Excellence (NCDR-PINNACLE)).

כ-24 אחוזים מלמעלה מ-400 אלף איש שנכללו באנליזה לא קיבלו כלל טיפול נוגד קרישה (וגם לא נוגדי טסיות). מרשמים רבים יותר לתרופות נוגדות קרישה ניתנו ככל שהציון במדד השבץ עלה במטופלים, אך השכיחות של מרשמים כאלו הגיעה למקסימום 50% מהמטופלים בדרגות הסיכון הגבוהות ( ציון 3 במדד CHADS2 וציון 5 במדד CHA2DS2-VASc).

לדברי הכותבים, זה זמן רב שמרשמים לנוגדי קרישה באלו עם פרפור עליות, כדי להוריד את הסיכון לשבץ, ניתנים במשורה בארה”ב. בניתוח הנוכחי הם ציפו למצוא עליה בכמות המרשמים, בשל הנחיות טיפול מעודכנות ומגוון רחב יותר של תרופות, אך הם התבדו.

מחקר נוסף מצא כי כמעט חצי מהמטופלים עם AF שקיבלו טיפול נוגד קרישה לא נוטל את התרופה באופן עקבי או בכלל. במאמר מערכת נלווה נכתב כי יש חשיבות גדולה לממצאי המחקר בכך שהם מדגישים את האופן בו ניתן להגיע לשיפור הטיפול הקיים במרפאות חוץ רבות, וכי מדובר בפער טיפולי שחשוב לצמצם כדי לשפר את הטיפול הניתן לחולים.

במחקר בחנו החוקרים מידע על טיפולים נוגדי קרישה ממאגר NCDR-PINNACLE שכלל כמעט 430 אלף מטופלים עם AF. מדד ה- CHADS2 הממוצע היה 2.0 ומדד ה- CHA2DS2-VASc הממוצע היה 3.7.  החוקרים בדקו מה היה שיעור ה-OAC שקיבלו החולים למניעה של שבץ בזמן המחקר. כ-45 אחוזים בלבד מהקבוצה קיבלו מרשם לנוגדי קרישה. בכ-90 אחוזים מהם ניתן warfarin, ו- 7.7% קיבלו, dabigatran (Pradaxa, Boehringer Ingelheim) ו-2 אחוזים קיבלו (rivaroxaban) Xarelto Bayer/Janssen Pharmaceuticals).) .

בזמן שנבחן אלו היו שלושת התרופות נוגדות הקרישה שאושרו לשימוש בארצות הברית. החוקרים כותבים כי מדובר במידע ממאגר ותתכן בו הערכה בחסר של שכיחות השימוש ב-OAC, כמו גם אין בו מידע על העדפות המטופלים או את הסיבות מדוע לא נרשמו התרופות מלכתחילה. עם זאת, הם מדגישים כי יש לפעול מול קרדיולוגים להעלות את מספר המרשמים הניתנים, כך שהמטופלים יקבלו טיפול תרופתי המותאם להנחיות הטיפול הרשמיות.

JAMA Cardiol2016; DOI:10.1001/jamacardio.2015.0374.Article

JAMA Cardiol2016; DOI:10.1001/jamacardio.2015.0374.Editorial

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה