בריאות הציבור-קידום בריאות

דיכאון מוקדם עשוי להשפיע על התפתחות החומר האפור (JAMA Psychiatry)

דיכאון בילדות מוקדמת מלווה בירידה בהתפתחות החומר האפור במוח במהלך התבגרות מוקדמת, כאשר הירידה קשורה עם מספר תסמיני הדיכאון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת JAMA Psychiatry.

מדגם המחקר כלל 193 ילדים בגילאי 3-6 שנים עם נתונים זמינים אודות ההתנהגות ובדיקות ההדמיה בתקופה שבין ספטמבר 2003 ועד דצמבר 2014. הערכות התנהגותיות נערכו לפני ובעת בדיקת ההדמיה הראשונה והעידו כי 90 ילדים אובחנו קודם לכן עם הפרעות דיכאון מג’ורית.

בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית שנערכו בשלושה גלים הדגימו שינויים באובדן נפח החומר האפור בקורטקס והידקקות החומר האפור, שנקשרו בקשר מובהק עם אירוע דיכאון מג’ורי לפני בדיקת ההדמיה הראשונה.

בילדים עם מדד תסמיני דיכאון של שתי סטיות תקן מעל הממוצע תועדה ירידה בנפח החומר הלבן בקצב גבוה כמעט כפליים בהשוואה לילדים ללא תסמיני דיכאון. בדומה, עובי הקורטקס ירד מהר יותר בקצב כמעט זהה.

חשוב מכך, הירידה בעובי החומר האפור בקורטקס שנקשרה עם מדדי התסמינים הממוצעים הייתה דו”צ, בעוד שהירידה בנפח הייתה משמעותית יותר בהמיספרה הימנית.

החוקרים לא זיהו קשר משמעותי בין התפתחות החומר האפור ובין גורמים שכללו סיפור משפחתי של דיכאון או אירועים טראומטיים או אירועי דחק במהלך החיים.

זהו המחקר הראשון המדווח על שינויים בהתפתחות החומר האפור כפי שנמדד בשלושה גלים, מחקרים אחרים בחנו רק את השינויים ההדמייתיים.

JAMA Psychiatry. Published online December 16, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה