בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול קנגורו מפחית תמותת יילודים בעלי משקל לידה נמוך (Pediatrics)

במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics במהלך חודש דצמבר מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי טיפול קנגורו (Kangaroo Mother Care), התערבות המעודדת מגע עור לעור בין היילוד והאם, עשויה להפחית משמעותית את שיעורי התמותה של יילודים בעלי משקל לידה נמוך.

לדברי החוקרים, לפי ההערכות, כ-4 מיליון יילודים מתים כל שנה במהלך ארבעת השבועות הראשונים לאחר הלידה, למרות התקדמות משמעותית במאמצים להפחתת שיעורי התמותה של ילדים מתחת לגיל 5 שנים. יילודים בעלי משקל לידה נמוך מצויים בסיכון מוגבר לתחלואה ותמותת יילודים, הפרעה בגדילה והתפתחות ומחלות כרוניות.

כעת ערכו החוקרים מטה-אנליזה להערכת מחקרים אקראיים ומחקרים תצפיתיים שפורסמו עד אפריל 2014 להערכת הקשר בין טיפול קנגורו ובין התוצאות ביילודים בכל משקל לידה וגיל היריון.

החוקרים סקרו 1,035 מחקרים; עם זאת, 124 מחקרים ענו על קריטריוני הסקירה ודיווחו על קשר בין KMC ובין לפחות אחד התוצאים ביילודים. מבין 124 מחקרים, 110 מחקרים פורסמו בין 2000-2014, ומרבית המחקרים (113 מחקרים) נערכו במדינות בעלות הכנסה בינונית או גבוהה ובמרכזים רפואיים (118 מחקרים). 61 מחקרים כללו פגים ו-47 כללו יילודים בעלי משקל לידה נמוך. באשר ל-KMC, 52 מחקרים כללו פחות מארבע שעות מגע עור לעור בכל יום, 20 מחקרים כללו מגע כזה במשך 22 שעות  לפחות בכל יום, ומחקרים מעטים (7 מחקרים) בחנו משך מגע עור לעור של 4-21 שעות ביממה.

בקרב יילודים בעלי משקל לידה נמוך מ-2,000 גרם, טיפול קנגורו לווה בהפחתה של 36% בשיעורי תמותה בנקודת המעקב האחרונה. טיפול קנגורו גם הפחית את הסיכון לאלח-דם ביילוד (סיכון יחסי של 0.53), היפותרמיה (סיכון יחסי של 0.22), היפוגליקמיה (סיכון יחסי של 0.12), ואשפוזים חוזרים (סיכון יחסי של 0.42), ועשוי להביא לעליה בסבירות להנקה בלבד (סיכון יחסי של 1.50).

החוקרים כותבים כי טיפול קנגורו לווה בקצב נשימה ממוצע איטי יותר ביילוד ומדדי כאב נמוכים יותר, עם ריוויון חמצן, חום גוף וגדילת היקף ראש שהיו גבוהים יותר.

למרות השיפור בקצב הנשימה, חמצון וטמפרטורה, החוקרים מצאו כי הקשר עם חשיפה לטיפול קנגורו עם כל המדדים הללו היה בעל משמעות קלינית מתונה.

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר, כולל חוסר האפשרות לבחון נכונה קשר מנה-תגובה בין משך טיפול קנגורו ובין התוצאות ביילודים.

Pediatrics. Published online December 23, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה