בריאות הציבור-קידום בריאות

האם רופאים מעריכים נכונה את הסיכון לאירוע מוחי ודימומים בחולים עם פרפור פרוזדורים? (Can J Cardiol)

ממחקר חדש מקנדה עולה כי רופאים ראשוניים רבים אינם מעריכים נכונה את הסיכון לאירועים מוחיים או דימומים בחולים עם פרפור פרוזדורים. במחקר הנוכחי, רופאים ראשוניים התבססו על מדדי סיכון המומלצים בהנחיות להערכת הסיכון לאירועים מוחיים רק במחצית מהמטופלים שלהם והשתמשו בהנחיות להערכת הסיכון לדימומים רק ברבע מהמטופלים. כתוצאה מכך, חולים רבים קיבלו טיפול תת-אופטימאלי בנוגדי-קרישה פומיים, וייתכן כי בעקבות זאת היו בסיכון מוגבר לאירועים מוחיים או דימומים.

יתרה מזאת, רופאים ראשוניים רבים לא העריכו את הסיכון לאירועים מוחיים ודימומים כלל ב-15% ו-25% מהמטופלים, בהתאמה.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתונים אודות 4,670 מבוגרים (39% נשים) ללא מחלת מסתם משמעותית, שטופלו ע”י 474 רופאים ראשוניים בתקופה שבין פברואר ועד ספטמבר 2011. הרופאים מילאו טפסים סטנדרטיים בנוגע לנתונים הדמוגרפיים של המטופלים והטיפול בהם. הם גם העריכו את הסיכון לאירוע מוחי ודימומים כסיכון נמוך (פחות מ-3% בשנה), בינוני (3-6% בשנה), גבוה (מעל 6% בשנה) או לא-ידוע.

החוקרים התבססו על מדדי סיכון מומלצים בהנחיות להערכת הסיכון לאירועים מוחיים ודימומים (CHADS2 להערכת הסיכון לאירוע מוחי ו-HAS-BLED להערכת הסיכון לדימום). לסיום, הם השוו את המדדים המומלצים בהנחיות להערכות שניתנו ע”י הרופאים.

מהתוצאות עולה כי הרופאים הראשוניים לא העריכו את הסיכון לאירוע מוחי כלל ב-15% מהמטופלים, כאשר ב-67% מהמטופלים הללו מדובר היה בסיכון בינוני או גבוה לאירוע מוחי לפי המדדים המומלצים בהנחיות. בדומה, הרופאים לא העריכו את הסיכון לדימומים ב-25% מהמטופלים, כאשר ב-42% מהם מדובר היה בסיכון גבוה לדימום.

כאשר הרופאים סיפקו הערכות סיכון, אלו התבססו על מדדי הסיכון המומלצים רק ב-50% מהערכות הסיכון לאירוע מוחי ורק ב-26% מהערכות הסיכון לדימומים. הנתונים הצביעו על הערכת-יתר ותת-הערכה של הסיכון לדימומים ואירועים מוחיים. טיפול נוגד-קרישה כלל קומדין (90%); 24% מהחולים היו בטווח התרפויטי בפחות מ-50% מהזמן, 9% היו בטווח התרפויטי ב-50-60% מהזמן, 11% היו בטווח התרפויטי 60-70% מהזמן ו-56% היו בטווח ב-70% ומעלה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר גדול זה של חולים עם פרפור פרוזדורי בקנדה עולה כי רופאים ראשוניים אינם מספקים הערכה מדויקת של הסיכון לאירועים מוחיים ודימומים בחלק גדול מהחולים עם פרפור פרוזדורים.

Can J Cardiol. Published online October 14, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה