בריאות הציבור-קידום בריאות

צריכה מוקדמת של פירות וירקות עשויה להפחית מדדי סידן בשלב מאוחר יותר (Circulation)

מתוצאות מחקר CARDIA (Coronary Artery Risk Development in Young Adults) עולה כי דיאטה עתירת פירות וירקות מגיל צעיר מסייעת בהפחתת מדדי CAC (Coronary Artery Calcium), גורם מנבא ידוע היטב לאירועים קרדיווסקולאריים.

מחקר CARDIA החל בשנת 1985-1986 להערכת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם ב-5,115 מבוגרים צעירים מארבעה אתרים בארצות הברית. בניתוח הנתונים הנוכחי החוקרים בחנו את הממצאים אודות 2,506 משתתפים (63% נשים), שנשאלו אודות הרגלי הצריכה התזונתית במהלך החודש האחרון והשלימו בדיקת CT בין 2005-2006 להערכת מדד CAC.

החוקרים מסבירים כי מדדי CAC מנבאים תמותה ללא-תלות בגיל, כאשר אפילו כמות קטנה של הסתיידות (מדד CAC של 1-10) מלווה בעליה משמעותית בשיעורי התמותה.

מהנתונים עולה כי בנשים בשליש העליון של צריכת פירות וירקות תועדה צריכה של 8.9 מנות ביום לעומת 3.3 מנות ביום באלו בשליש התחתון. בקרב גברים, הצריכה הממוצעת עמדה על 7.2 ו-2.6 מנות ביום, בהתאמה.

בכלל הקבוצה של המשתתפים בשליש העליון של צריכת פירקות וירקות בתחילת המחקר תועדה שכיחות נמוכה משמעותית של מדדי CAC במהלך המעקב, בהשוואה לקבוצת המשתתפים בשליש התחתון של צריכת פירות וירקות (יחס סיכויים של 0.74). המגמה נותרה משמעותית גם לאחר תקנון למשתנים אחרים הנוגעים להרגלי הצריכה התזונתית, דוגמת תפוחי אדמה אפויים, עוגות/עוגיות/סופגניות, משקאות קלים ומזון מהיר (יחס סיכויים של 0.92). הממצאים נותרו מובהקים גם לאחר תקנון ללחץ דם סיסטולי, פרופיל השומנים בדם ורמות סוכר בדם בצום (יחס סיכויים של 0.78).

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים בנשים בלבד, הם מצאו כי בקרב אלו בשליש העליון של צריכת פירות וירקות תועד יחס סיכויים של 0.55 לשכיחות CAC, בהשוואה לאלו בשליש התחתון של צריכת פירות וירקות. באלו בשליש האמצעי תועד סיכוי נמוך משמעותית ל-CAC בהשוואה לאלו בשליש התחתון (יחס סיכויים של 0.73). עם זאת, הקשר לא היה מובהק סטטיסטית בגברים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אין ספק כי מחלות לב וכלי דם הן תהליך המתרחש במהלך כל החיים ולכן יש להקפיד על אורח חיים בריא יותר בכל שלב, מאחר וכך ניתן להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

Circulation 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה