בריאות הציבור-קידום בריאות

מומחי ה-AAP קובעים כי אין כמות צריכת אלכוהול בטוחה במהלך ההיריון (Pediatrics)

בדו”ח חדש בנושא הפרעות FASD (Fetal Alcohol Spectrum Disorders) מטעם ה-AAP (American Academy of Pediatrics) עולה שוב כי אין צריכת אלכוהול בטוחה במהלך ההיריון.

לדברי המומחים, חשיפה לאלכוהול לפני הלידה הינה אחת הסיבות המובילות למומים מולדים וליקוי אינטלקטואלי ונוירו-התפתחותי בילדים. הפסקה מוקדמת של צריכת אלכוהול בהיריון מלווה בשיעור נמוך יותר של סיבוכים על-רקע צריכת אלכוהול הן באם והן ביילוד. באופן ספציפי, שתיית אלכוהול בטרימסטר הראשון מלווה בעליה של פי 12 בסיכוי ללידת ילד עם הפרעות מספקטרום FASD, צריכת אלכוהול בטרימסטר הראשון והשני מעלה את הסיכוי להפרעות בהיקף של פי 61 וצריכת אלכוהול בכל הטרימסטרים מלווה בעליה של פי 65 בסיכוי להפרעות אלו.

למרות סיכונים אלו, מחקר שנערך לאחרונה מטעם ה-CDC מצא כי אחת מכל עשר נשים שותה אלכוהול במהלך ההיריון.

זהו אינו הדו”ח הראשון מטעם ה-AAP בנוגע לצריכת אלכוהול בהיריון, אך הטרמינולוגיה לתיאור FASD מתפתחת כאשר מחקרים שופכים עוד אור באשר למגוון הרחב של ההשפעות הנובעות מחשיפה לאלכוהול לפני הלידה.

                             

FASD טומן בחובו מגוון רחב של אבחנות אפשריות, כולל תסמונת FAS (Fetal Alcohol Syndrome), תסמונת FAS חלקית, מומים מולדים על-רקע צריכת אלכוהול (Alcohol-Related Birth Defects), ליקוי נוירו-התפתחותי על-רקע צריכת אלכוהול (ARND או Alcohol-Related Neurodevelopmental Disorder) והפרעות נוירו-התנהגותי עקב חשיפה לאלכוהול לפני הלידה (ND-PAE או Neurobehavioral Disorder Associated with Prenatal Alcohol Exposure).

מחקרים מצאו עדויות לפיהן שכיחות מומים מולדים על-רקע צריכת אלכוהול מצויה במגמת ירידה, בזמן שטרמינולוגיית ARND/ND-PAE עדיין אינה מובנת היטב. הם מוסיפים כי ייתכן ו-ND-PAE תהפוך למונח המקובל במקרים של חשיפה מתונה לאלכוהול לפני הלידה.

אבחנת FAS מבוססת על ממצאים קליניים ונקבעת על-פי שילוב הפרעה בגדילה לפני הלידה ו/או לאחר הלידה, בשילוב עם ממצאים אופייניים בפנים, לצד פגמים מבניים, נוירולוגיים ו/או תפקודיים במערכת העצבים המרכזית.

Pediatrics. Published online October 19, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה