בריאות הציבור-קידום בריאות

בעידן הטיפול בפרפוזיה אנדווסקולרית בשבץ מוח אקוטי לכל 5 דקות דחייה יש משמעות רבה מבחינת ירידה בתוצאות תפקודיות (Ann Neurol)

שבץ

משך הזמן עד לביצוע רפרפוזיה אנדווסקולרית במטופלי שבץ הוא גורם קריטי להצלחת הטיפול, כך קובע מחקר חדש מה-Ann Neurol.

מטופלים עם עורק חסום אשר טופלו באמצעות סטנט נשלף (קובדיאן) בתוך 120 דקות מהופעת הסימפטומים היו עם סיכוי של 80% ומעלה להשיג תוצאה של העדר נכות/מוגבלות, שהוגדרה כציון מתואם רנקין (mRs) של בין 0-2 לאחר 3 חודשים.

החוקרים מדגישים כי אפילו דחייה של דקות ספורות עשויה לגרום לשינוי מהותי בחיי המטופל.

ברקע מסבירים החוקרים כי זמן מהיר יותר מהתחלת הסימפטומים עד לפתיחת עורך  באמצעות טיפול אנדווסקולרי(ET) בשבץ אקוטי קשור לתוצאות טובות יותר. עם זאת, מחקרים קודמים התבססו על מיכשור מדורות ראשוניים שהיה פחות אפקטיבי, וניתחו את תוצאות המוגבלות באופן דיכוטומי , דבר אשר עלול לגרום להערכת חסר של האפקט הטיפולי.  

במאגר המידע המשולב של מחקרי  SWIFT ו-STAR החוקרים זיהו מטופלים שקיבלו טיפול עם סטנט סוליטארי נשלף שהשיג רפרפוזיה טובה (שהוגדרה כתרומבוליזה באוטם מוחי של [TICI] 2b3 ) . 

החוקרים מדווחים כי מבין 202 מטופלים שטופלו אנדווקסולרית עם רפרפוזיה TICI 2b -3 , הגיל הממוצע היה 68 (+13) ,  62% היו נשים והציון חציוני ע”פ המוסד הלאומי לשבץ (NIHSS) היה 17 (בטווח בין 14-20) .  תוצאות ה-mRs ביום ה-90 ע”פ זמני ביצוע ההתערבות נעו בין 180-480 דקות, הראו הפחתה ניכרת תלויית זמן בסטטוס אי תפקוד לכל אורך טווח זמני מתן הטיפול.

משכי זמן קצרים עד לביצוע הטיפול האנדווסקולרי יותר היו קשורים עם שיפור בתוצאות mRs לאחר 90 יום (תוצאה של 1.4 ל-124-240 דקות , של 2.4 ל-241-360 דקות, ושל 3.3 ל-362-660 דקות, הבדלים מובהקים סטטיסטית).

מס’ המטופלים שהוגדרו כמי שמפיקים תועלת גדולה יותר בשל קבלת הטיפול בזמן קצר יותר היה גדול יותר פי 3 (בטווח 1.5-4.7) , בהשוואה לאנליזות דיכוטומיות. החוקרים מצאו שלכל15 דקות הבדל בקבלת הטיפול, 34 מכל 1000 שטופלו השיגו תוצאת תלות טובה יותר.

החוקרים מסכמים כי אנליזות של תלות לאורך כלל טווח התוצאות מדגימות שלביצוע רפרפוזיה בזמן קצר יותר יש השפעה מהותית על היכולת להשיג תוצאות קליניות משופרות.

החוקרים מסיימים עם הקביעה שאפילו  5 דקות דחייה בביצוע רפרפוזיה אנדווסקולרית תגרום ל-1 מכל 100 מטופלים לסבול מרמת תלות גרועה יותר.

Ann Neurol 2015 , Article first published online: 17 AUG 2015

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה