בריאות הציבור-קידום בריאות

מרכיבי עדשות מגע רבים אינם מקפידים על כללי ההיגיינה הנדרשים (Morb Mortal Wkly Rep)

מרבית המבוגרים המרכיבים עדשות מגע בארצות הברית שהשיבו על סקר אינטרנטי מטעם ה-CDC דיווחו על לפחות כלל היגיינה אחד הנוגע לעדות מגע המציב אותם בסיכון לזיהום עיני. בנוסף, כשליש מהמשיבים דיווחו על לפחות ביקור רפואי אחד בשל עין אדומה או כאב עיני בזמן שהרכיבו עדשות מגע.

מדובר בסקר להערכת מספר מרכיבי עדשות מגע בגילאי 18 שנים ומעלה וסקר נםרד שכלל מדגם של כ-1,000 מרכיבי עדשות מגע במטרה לקבוע את ההקפדה על כללי ההיגיינה הנדרשים במצב זה.

מהתוצאות עולה כי כ-40.9 מיליון מבוגרים בארצות הברית (אחד מכל שישה מבוגרים). כמעט כולם (93%) הרכיבו עדשות מגע רכות. בסיכומו של דבר, מרכיבי עדשות מגע היו צעירים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של נשים, משכילים יותר ולבנים או לא-היספאנים, בהשוואה לאלו שלא הרכיבו עדשות מגע.

מבין כ-1,000 המשיבים לסקר Contact Lens Risk Survey, כ-99% דיווחו על לפחות הרגל מסוכן אחד, כולל אי-ביצוע כל הבאים אי-פעם: שינת לילה עם עדשות מגע (50.2%), תנומה עם עדשות מגע (87.1%), הותרת תמיסת הניקוי ללא מכסה (55.1%), הארכת משך השימוש המומלץ בעדשות (49.9%) או המחסניות (82.3%), מקלחת או שחיה עם עדשות מגע (61%), שטיפת עדשות מגע במי ברז (35.5%) או אחסון עדשות במי ברז (16.8%).

מבין כל מרכיבי עדשות המגע, 30.2% דיווחו על אירוע בעברם של עין אדומה או כאב עיני בזמן הרכבת עדשות מגע, שדרש ביקור רופא.

החוקרים כותבים כי החשיפה התדירה של עדשות מגע למים, כולל אחסון או שטיפה במי ברז ומקלחת או שחיה עם עדשות מגע, מטרידה במיוחד. חשיפה של עדשות מגע למים מעלה את הסיכון לזיהום מאחר ומיקרו-אורגניזמים המצויים במים עשוים לעבור לעין. גם מי ברז בבית, למרות שהם בטוחים תשיה, אינם סטרילים ומכילים מיקרו-אורגניזמים העשויים לזהם את מחסנית העדשה והעדשה עצמה עם התפתחות זיהום עיני.

בנוסף, אעפ”י שיש היתר של ה-FDA לחלק מהעדשות לפיו הן בטוחות לשינת לילה, שינה עם כל סוג של עדשות מגע מעלה את הסיכון לזיהום עיני, כמו גם חוסר היענות למועדי החלפת עדשות מגע או מחסניות. חוסר היענות באשר למועדי החלפת הציוד מלווה בשיעור סיבוכים גבוה יותר ואי-נוחות עינית.

הרגלים אלו מעלים את הסיכון לזיהומים עיניים מאחר ושימוש ממושך בעדשות או במחסניות מספק הזדמנות למיקרו-אורגניזמים אחרים להגיע לאזור שם הם יכולים לגדול ולהתרבות. יתרה מזאת, הותרת מכסה התמיסה פתוח מעלה את הסיכון ומפחיתה את התועלת של ניקוי העדשות.

הסיכון לזיהום מעט נמוך יותר באלו המרכיבים עדשות מגע יומיות, אלא רק אם משליכים אותם לפח בתום היום כמומלץ.

Morb Mortal Wkly Rep. 2015;64:865-870

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה