בריאות הציבור-קידום בריאות

כשלון אספירין. האם השילוב של אספירין וקלופידוגרל מעניק הגנה וסקולרית ארוכת-טווח טובה יותר? / דר’ רויטל גנדלמן מרטון

רקע

שיחלוף לנוגד-טסיות אחר כמו קלופידוגרל לאחר אירוע קרדיו-אמבולי תחת טיפול באספירין לא הוכח מחקרית כיעיל. על אף עדויות ליעילות השילוב של שתי התרופות במצב אקוטי, מחקרים קודמים לא התייחסו לאפשורת של כשלון אספירין כגורם מתערב אפשרי.

מטרת העבודה היתה להעריך האם להוספת קלופידוגרל לאספירין יש השפעה מגנה ארוכת-טווח בחולים עם אוטם לקונרי במהלך טיפול באספירין.

שיטות

ניתוח פוסט-הוק של 838 חולים ממחקר ה- Secondary Prevention of Small Subcortical Strokes (SPS3)  עם כשלון אספירין ואוטם לקונרי שארע לאחרונה חולקו אקראית לאספירין (325 מ”ג ליום) וקלופידוגרל (75 מ”ג ליום) או אספירין ואינבו. תוצאת יעילות ראשונית כללה חזרת אוטם מוחי איסכמי או דימום אינטרקרניאלי ותוצאת בטיחות עיקרית היתה דימום אקסטרקרניאלי גדול. משך המעקב היה 3.5 שנים.

תוצאות

הקבוצה עם כשלון אספירין היתה בסיכון גבוה יותר משמעותית לאירועים וסקולריים כולל אוטם מוחי איסכמי בהשוואה לקבוצה ללא כשלון אספירין ב- SPS3 (n=2,151 ). הגיל הממוצע בקבוצה עם כשלון אספירין היה 65.6 שנים ו- 65% היו גברים. הסיכון לאוטם מוחי חוזר לא הופחת בקבוצה עם טיפול  נוגד-טסיות כפול, 3.1% לשנה, בהשוואה לקבוצה שטופלה באספירין בלבד, 3.3% לשנה. לא היה הבדל בין הקבוצות לגביי אוטם מוחי איסכמי.  הסיכון לדימום במערכת העיכול היה גבוה יותר בקבוצה עם טיפול  נוגד-טסיות כפול, אך לא היה הבדל מבחינת הסיכון לדימום אינטרקרניאלי.

מסקנות

בחולים עם אוטם לקונרי בעת טיפול עם אספירין, הוספת קלופידוגרל לא גרמה להפחתה בשיעור האירועים הוסקולריים בהשוואה להמשך טיפול באספירין בלבד.  

Côté R, Zhang Y, Hart RG, et al. ASA failure. Does the combination ASA/clopidogrel confer better long-term vascular protection? Neurology 2014;82:382-9.

הצעות לקריאה נוספת:

Geeganage CM, Diener HC, Algra A, et al. Dual or mono antiplatelet therapy for patients with acute ischemic stroke or transient ischemic attack: systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Stroke 2012;43:1058-66.

Hankey GJ, Eikelboom JW. Antithrombotic drugs for patients with ischaemic stroke and transient ischemic attack to prevent recurrent major vascular events. Lancet Neurol 2010;9:273-84.

Bhatt DL, Fox KA, Hacke W, et al. Clopidogrel and aspirin versus aspirine alone for the prevention of atherothrombotic events. N Engl J Med 2006;354:1706-17.

Hankey GJ, Eikelboom JW. Aspirin resistance. Lancet 2006;367:606-17.

Benvente OR, Hart RG, McClure LA, et al; for the SPS3 investigators. Effects of clopidogrel added to aspirin in patients with recent lacunar stroke. N Engl J Med 2012;367:817-25.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה