בריאות הציבור-קידום בריאות

ממצאים חדשים קושרים בין טיפול בחלק מהתרופות ממשפחת SSRI ובין מומים מולדים (BMJ)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת BMJ עולות עדויות חדשות באשר לסיכון למומים מולדים בנשים הנוטלות חלק מהתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotnin Reuptake Inhibitor) בשלב מוקדם במהלך ההיריון. מהנתונים עולה כי אין סיכון מוגבר למומים מולדים עם טיפול ב-Citalopram, Escitalopram ו-Sertraline, אך תועדה עליה בסיכון למומים מולדים עם טיפול ב-Fluoxetine ו-Paroxetine.

החוקרים מדגישים כי למרות שמומים אלו תועדו בשכיחות גבוהה פי 2-3.5 ביילודים לאימהות שנטלו את התרופות הללו במהלך ההיריון, הסיכון האבסולוטי הוא נמוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת SSRI נפוצות מאוד לשימוש בנשים בגיל הפוריות ובמהלך היריון. דיווחים על קשר בין Paroxetine ומומי לב הובילו את מנהל המזון והתרופות האמריקאי לפרסם אזהרת בטיחות בשנת 2005.

מטה-אנליזה וסקירה שיטתית שפורסמו לאחרונה וכללה נתונים מלמעלה מעשרים מחקרים אפידמיולוגים, הגיעה למסקנות סותרות בנוגע לבטיחות השימוש בנוגדי הדיכאון בהריון. במטרה להבין טוב יותר את היקף הסיכון האפשרי למומים מולדים עם תרופות שונות מקבוצה זו, החוקרים ערכו את המחקר הנוכחי, שהתבסס על נתוני National Birth Defects Prevention Study. הסקירה הסופית כללה 17,952 אימהות ליילודים עם מומים מולדים ו-9,857 אימהות ליילודים ללא מומים מולדים.

ניתוח הנתונים אישר את הדיווחים הקודמים בין מומי לב מסוג Right Ventricular Outflow Tract Obstruction ביילודים ובין טיפול אימהי ב-Fluoxetine או Paroxetine בחודש שקדם להפריה עד לטרימסטר הראשון, ובין אנאנצפלוס או Atrial Septal Defects ובין טיפול ב-Paroxetine.

הממצאים אישרו גם את הקשר בין Gastroschisis או Omphalaocele ובין טיפול ב-Paroxetine ובין Craniosynostisus וטיפול ב-Fluoxetine, שזוהה בניתוחים קודמים של נתוני NBDPS. עם זאת, הקשר הנ”ל עדיין דורש אימות על-בסיס נתונים נוספים.

אעפ”י שהמחקר תומך בתוקף הקשר שתואר בעבר, במידה ומדובר בקשר סיבתי, העליה בסיכון האבסולוטי היא נמוכה.

BMJ. Published online July 15, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה