בריאות הציבור-קידום בריאות

עישון קנאביס נפוץ ומשפיע על התפקוד הקוגניטיבי בחולי טרשת נפוצה (מתוך כנס ה-CMSC)

מריחואנה רפואית

כ-40% מהחולים עם טרשת נפוצה השתמשו בשלב מסוים בקנאביס להקלה על כאבים, להקל על התכווצויות או לשיפור השינה. עם זאת, מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-CMSC (Consortium of Multiple Sclerosis Centers) עולה כי לעישון קנאביס השפעה שלילית על התפקוד הקוגניטיבי.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של עישון מריחואנה על המוח.

החוקרים כותבים כי המחלה עצמה עשויה להשפיע על התפקוד הקוגניטיבי. 40-70% מהחולים עם טרשת נפוצה סובלים מליקוי מסוים במהירות עיבוד מידע, זיכרון עבודה, ראיה מרחבית ו/או תפקוד ניהולי. מהנתונים עולה כי במידה והחולים מתחילים לעשן קנאביס, מספרים אלו עולים עוד מאחר והקנאביס מחמיר חסרים קוגניטיביים קיימים.

מאחד המחקרים עלה כי בחולים שעישנו מריחואנה מבחן ספרה יחידה היה איטי ב-50% בהשוואה ללא-מעשנים. מחקר גדול אחר שבחן את השתן למטבוליטים של קנאביס מצא עוד הבדלים קוגניטיביים משמעותיים בין מעשני קנאביס ואלו שלא עישנו קנאביס. ממצאים דומים תוארו עבור מהירות עיבוד מידע.

הממצא המעניין הוא כי מחקר אחר מצא כי אין שינויים מבניים משמעותיים במוח בהשוואה לאלו שעישנו קנאביס. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה למצוא מענה להבדלים אלו.

החוקרים מסבירים כי השלב במהלך החיים בו מתחילים לעשן קנאביס הוא נקודה חשובה גם כן. במחקר מניו-זילנד עקבו חוקרים אחר למעלה מ-1,000 משתתפים בגילאי 25 שנים, תוך הערכת השימוש בקנאביס לאורך הדרך. מהנתונים עלה כי באלו שהחלו לעשן מריחואנה במהלך גיל ההתבגרות ועשו זאת לפחות ארבע פעמים בשבוע, תועדו חסרים קוגניטבייים משמעותיים עד לשנות השלושים לחייהם.

חלק מהחסרים הקוגניטיביים הללו אינם חוזרים לערכי הבסיס ונראה כי מתבגרים מהווים קבוצה פגיעה במיוחד.

עם זאת, במידה והמשתתפים לא החלו לעשן לפני גיל ההתבגרות, באלו ללא טרשת נפוצה שהפסיקו לעשן התפקוד הקוגניטיבי היה עשוי לשוב לערכי הבסיס. עם זאת, השאלה הגדולה היא אם התפקוד הקוגניטיבי שב לערכי הבסיס בחולים עם טרשת נפוצה המפסיקים לעשן קנאביס ולסוגיה זו עדיין אין תשובה.

מתוך כנס ה-CMSC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה