בריאות הציבור-קידום בריאות

התועלת של טיפול באור בהיר דרך תעלות האוזניים בחולים עם הפרעת מצב רוח עונתית (BMC Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לטיפול באור בהיר דרך הגולגולת השפעה נוגדת-דיכאון ונוגדת-חרדה בחולים עם הפרעת מצב רוח עונתית (Seasonal Affective Disorder).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול באור בהיר הינו אמצעי יעיל בחולים עם הפרעת מצב רוח עונתית, אם כי מנגנוני הפעולה אינם ידועים. במחקר הנוכחי הם בחנו אם למתן הטיפול דרך הגולגולת באמצעות תעלות האוזניים השפעה נוגדת-דיכאון בחולים עם הפרעת מצב רוח עונתית.

במהלך ארבעת שבועות המחקר, 89 חולים עם הפרעת מצב רוח עונתית חולקו באקראי לטיפול באנרגיה באזור הנראה (Photic Energy) באחת משלוש עוצמות, דרך תעלות האוזניים. חומרת תסמיני דיכאון נבחנה על-בסיס מדד SIGH-SAD (Hamilton Depression Rating Scale Seasonal Affective Disorder), מדד HAMA (Hamilton Anxiety Rating Scale) ומדד BDI (Beck Depression Inventory). התפקוד הקוגניטיבי נבחן באמצעות מבחן TMT (Trail Making Test).

מהתוצאות עולה כי בחולים בשלוש הקבוצות תועדה ירידה משמעותית במדדי BDI, HAMA ו-SIGH-SAD. שיעורי התגובה (ירידה של לפחות 50% בתסמינים כפי שנקבע לפי מדד BDI) עמדו על 74-79% בשלוש קבוצות הטיפול. השונות המקבילה במדדי SIGH-SAD ו-HAMA עמדו על 35-45% ו-47-62%, בהתאמה. לא תואר קשר מנה-תגובה בין עוצמת הטיפול ובין השיפור בתסמיני דיכאון וחרדה או ביכולת הקוגניטיבית.

כאחד מכל ארבעה חולים פיתח תופעות לוואי קלות, כאשר הנפוצות בהן כללו כאבי ראש, נדודי שינה ובחילות.

החוקרים מסמכים וכותבים כי השיפור במדדי דיכאון וחרדה בעקבות טיפול באור בהיר בחולים עם הפרעת דיכאון עונתית היה דומה לממצאים שתוארו במחקרים מוקדמים להערכת אור בהיר באמצעים קונבנציונאליים. העדר קשר מנה-תגובה עשוי לנבוע מרוויה מעבר לסף עוצמת אור מסוים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את ההשפעות של טיפול באור בהיר דרך הגולגולת בהשוואה לפלסבו.

BMC Psychiatry. 2014;14(288)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה