בריאות הציבור-קידום בריאות

הפרעות זכרון סובייקטיביות קשורות לסיכון מוגבר לשבץ, בעיקר בבעלי השכלה גבוהה (STROKE)

סימפטומיים סובייקטיבים של הפרעות זכרון, בעיקר באנשים בעלי השכלה גבוהה, עשויים להוות אינדיקטור מוקדם לסיכון לשבץ, כך מצביע מחקר חדש המתפרסם השבוע ב-STROKE .

החוקרים מדווחים כי אנשים שסיפרו על סימפטומים איבוד זיכרון היו בסיכון מוגבר של 20% לשבץ במהלך 10 השנים לאחר הדיווח, עם גידול בסיכון  ל-40% לאחר 10 שנים.

ברקע מציינים החוקרים כי הקשר בין שבץ לפגיעה קוגניטיבית מוכר וידוע (שבץ גורם לפגיעה קוגניטיבית כידוע) , אך כעת הם ביקשו לחקור את אותו קשר מהכיוון ההפוך. במחקר השתתפו 9,152 איש בגיל 55 ומעלה (גיל ממוצע 67) שהיו ללא היסטוריה של שבץ או דמנציה. המשתתפים נשאלו שאלה פשוטה: “האם יש לך תלונות באשר לזיכרון שלך שמפריעות לחיי היום יום שלך ? “

בנוסף, עברו המשתתפים גם מבחן קוגנטיבי אובייקטיבי באמצעות שאלון MMSE . לאחר מכן המשתתפים היו במעקב לאורך 10 שנים, כשדיווח על שבץ הועבר באופן אוטומטי לחוקרים ממאגר האוכלוסיה הכללי, וכן גם מידע על אשפוז ורשומות רפואיות .  

שכיחות בעיות זכרון סובייקטיביות הייתה 17% בקרב אוכלוסיית המחקר, שהיא דומה למה שקיים באוכלוסיה הכללית בקבוצות גיל דומות. התוצאות הראו קשר חזק ומובהק בין אלה שענו “כן” לשאלה על בעיות זכרון וסיכון עתידי לשבץ, וזאת לאחר התאמות לגורמים רבים לרבות גיל, מין, גורמי סיכון קרדיווסקולרים, נשאות של גנים מסוג  APOEε4 , ועדות לדכאון.

הסיכון היה גבוה יותר בקרב אלה שהיו עם רמת השכלה גבוהה יותר. בניגוד לכך, לא נמצא קשר בין הסיכון לתוצאות ה-MMSE .

בטבלה הבאה מוצג הסיכון לשבץ כתלות בדיווח סובייקטיבי ואובייקטיבי של הפרעות זכרון:













סוג אנליזה סיכון יחסי ורווח בר סמך ב-95% התסברות
סימפטומיים סובייקטיבים 1.20 (1.04 – 1.39)
סימפטומים סובייקטיבים באוכלוסייה עם השכלה גבוהה 1.39 (1.07 – 1.81)
ציון MMSE 0.99 (0.95 – 1.02)

החוקרים משערים שמבחן MMSE אינו רגיש מספיק בעוד שדווקא המבחן הסובייטקיבי מדויק יותר בהערכת מצב הזיכרון. לדעת החוקרים מימצאי המחקר תומכים בהיפותיזה שנזק ווסקולרי מוקדם המתבטא בתלונות על ירידה בזיכרון שאינו מאובחן במבחן קוגניטיבי עשויים להוביל בעתיד לשבץ קליני. 

את העובדה שהקשר בין הפרעת זיכרון סובייקטיבית לשבץ היה חזק יותר בקרב בעלי השכלה גבוהה מסבירים החוקרים בכך שהשכלה יוצרת רזרבה קוגניטיבית שמעניקה הגנה מפני פגיעה קוגניטיבית ודמנציה, מה שגורם לכך שאנשים אלה הם עם רגישות גבוהה יותר לאבחנה עצמית של בעיית זיכרון, ולכן עבורם ממצא זה מהווה פרדיקטור חזק יותר ממבחן קוגניטיבי אובייקטיבי.  

החוקרים ממליצים כי אנשים בעלי השכלה גבוהה המדווחים על הפרעות זיכרון סובייקטיבית יש מקום לבצע הערכת סיכון לשבץ ומתן טיפול מונע בהתאם. כמו כן הם ממליצים לפתח מבחנים אובייקטיבים טובים יותר להערכת איבוד זיכרון מוקדם. הם מציינים כי ייתכן שאף שילוב בדיקת MRI בעתיד בקרב אוכלוסייה זו עשוי לסייע בהערכה ואבחון מוקדם.

Stroke. Published online December 11, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה