בריאות הציבור-קידום בריאות

התועלת של צנתור כלילי במקרים של דום לב מחוץ לכותלי בית החולים (Resuscitation)

במאמר סקירה חדשה קוראים מומחים להקפיד על ביצוע שגרתי של אנגיוגרפיה כלילית בחולים לאחר החייאה עקב דום לב מחוץ לכותלי בית החולים, בטענה כי ביצוע הפרוצדורה על-סמך תרשים אק”ג בלבד עשוי להציל חיי אדם. ממצאי מטה האנליזה פורסמו במהדורת נובמבר של כתב העת Resuscitation ומהנתונים עולה כי בחולים לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית החולים נרשמה עליה של כמעט כפליים בשיעורי ההישרדות במידה ובוצעה אנגיוגרפיה דחופה, בהשוואה לחולים בהם לא בוצעה פעולה זו בדחיפות.

שיעורי ההישרדות עם תוצאות נוירולוגיות טובות, תוצא משני של הסקירה, היו גם הם גבוהים כמעט כפליים בחולים בהם בוצעה אנגיוגרפיה.

החוקרים בחנו את הנתונים מ-105 מאמרים מלאים, מתוכם 50 כללו מידע הולם אודות התוצאים בהתאם לשאלה אם בוצעה אנגיוגרפיה כלילית מוקדמת או לאו, 15 כללו השוואה בין אנגיוגרפיה כלילית ובין חולים בהם לא בוצעה הפרוצדורה. הישרדות הוגדרה כהישרדות באשפוז אלא אם לא היו נתונים זמינים, במקרה זה התבססו החוקרים על הישרדות לאחר 30 ימים או שישה חודשים.

שיעורי ההישרדות הכוללים בקרב חולים לאחר דום לב מחוץ לכותלי בית החולים שעברו הערכה לבבית פולשנית מוקדמת עמדו על 58.8%, זאת בהשוואה ל-30.9% (יחס סיכויים של 2.77). בדומה, שיעורי הישרדות עם תוצאות נוירולוגיות טובות עמדו על 58% עם הערכה פולשנית מוקדמת, בהשוואה ל-35.8% בקבוצת הביקורת.

ההנחיות הנוכחיות מטעם ה-ACC/AHA למקרים של STEMI בנוכחות דום לב מחוץ לכותלי בית החולים כוללות אנגיוגרפיה כלילית מיידית ו-PCI כהמלצה בדרגה I, בתנאי שתרשים האק”ג הראשוני מדגים STEMI. הבעיה היא שתרשים האק”ג אינו בהכרח שומר הסף הטוב ביותר לזיהוי החולים הצפויים לתועלת מהתערבות זו. באחת הסקירות, תרשים אק”ג לא הדגים עליות מקטע ST ב-16.4% מהחולים עם דום לב מחוץ לכותלי בית החולים למרות עדות לזרימת דם בדרגת TIMI 2 או פחות וב-32% מהחולים עם נגע אחראי לאיסכמיה עם היצרות של 70% ומעלה. באותו מחקר, באחד מכל עשרה חולים תועד נגע חד עם זרימת TIMI אפסית.

לאור זאת, החוקרים טוענים כי לא ניתן להתבסס על תרשים אק”ג בלבד לשלילת תרומבוזיס בעורק כלילי אפיקרדיאלי, לאור הרגישות הנמוכה לזיהוי חסימה עורקית חדה באוכלוסיה זו.

Resuscitation 2014: 85:15331540

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה