בריאות הציבור-קידום בריאות

העדיפות של אפיקסבן על וורפרין בהפחתת שבץ , תסחיפים ודימומים נשמרת גם בקרב מטופלים במזרח הרחוק (Am Heart J)

ע”פ אנליזה חדשה של מחקר ה-ARISTOLE המתפרסמת ב-Am Heart J. העדיפות של apixaban (אליקוויס, פייזר) על פני warfarin (קומדין, תרו) בהפחתת שבץ ותסחיפים סיסטמיים, ובירידה בדימומים , נשמרת גם בקרב האוכלוסיה במזרח הרחוק.

ברקע מציינים החוקרים כי חששות לדימומים על רקע טיפול נוגד קרישה פומי מהווים חסם למתן טיפול במזרח הרחוק, ועד כה לא היו מידע אודות היעילות והבטיחות של אפיקסבן באוכלוסיה זו.

החוקרים השתמשו בנתוני מחקר ARISTOLE כאשר הם מנתחים את הנתונים לגבי מטופלים מהמזרח הרחוק שהשתתפו במחקר (1,933 מהמזרח הרחוק, ו-16,208 משאר העולם) בהשוואה לאיזורים האחרים.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לוורפרין, נמצא שאפיקסבן הפחית באופן עקבי את הסיכון לשבץ ותסחיפים סיסטמיים במטופלים ממזרח אסיה עם יחס סיכון של 0.74 (ברווח בר סמך של 0.5-1.1),  וכן גם בשאר העולם (יחס סיכון של 0.81 , ברווח בר סמך של 0.66-0.99 , עם p=0.7 לאינטרקציה).

נמצאה גם תועלת עקבית בהורדת הסיכון לדימומים מג’וריים במטופלים במזרח הרחוק עם יחס סיכון של 0.53 (ברווח בר סמך של 0.35-0.8) , ובשאר העולם עם יחס סיכון של 0.72 (ברווח בר סמך של בין 0.35-0.8, ו-p=0.17 לאינטרקציה).

החוקרים מציינים ששיעור הירידה במטופלי האפיקסבן בהשוואה לוורפרין במזרח הרחוק של דימומים מג’וריים או דימומים לא מגו’ריים אך רלבנטים מבחינה קלינית היה גדול עוד יותר והסיכון היחסי עמד על 0.49 (ברווח בר סמך בין 0.35-0.67) לעומת 0.71 בשאר העולם (ברווח בר סמך 0.63-0.79, ו-p=0.03 לאינטרקציה).

עוד מדגישים החוקרים כי היה סיכון משמעותי גבוה יותר לדימומים תוך מוחיים בוורפרין בהשוואה לאפיקסבן בקרב המטופלים במזרח הרחוק.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מצביעות על כך שאפיקסבן משיג במטופחי המזרח הרחוק הפחתה דומה לזו שנמצאה בשאר העולם בשבץ ותסחיפים סיסטמיים, ובדימומים מג’וריים, ואף ירידה גדולה יותר בדימומים מג’וריים ולא מג’וריים אך הרלבנטים מבחינה קלינית.

Am Heart J.2014 Sep;168(3):303-9.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה