בריאות הציבור-קידום בריאות

בדיקות סקירה המבוססות על בדיקת FIT מפחיתות שיעורי תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום (Gut)

תכנית סקירה לאבחנת סרטן מעי גס ורקטום, המבוססות על בדיקות דם סמוי בצואה בשיטת FIT (Fecal Immunochemical Test) הביאו לירידה משמעותית בשיעורי תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום, בשלב הרבה יותר מוקדם ובהיקף הרבה יותר גדול מכפי שדווח עם בדיקות gFOBT (Guaiac Fecal Occult Blood Test), כך עולה מתוצאות מחקר אקולוגי חדש מאיטליה.

בדיקות סקירה דו-שנתיות המבוססות על בדיקת FIT נכנסו לשימוש באזורים שונים באיטליה בין השנים 2002-2009. החוקרים בחנו את שיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום בין אזורים בהם הוכנסו בדיקות הסקירה הללו בשנים 2002-2004 (אזורי סקירה מוקדמת) ואזורים בהם הוכנסו בדיקות הסקירה בשנים 2008-2009 (אזורי סקירה מאוחרת).

לפני יישום תכניות הסקירה, שיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום ושיעורי ההיארעות של הממאירות היו דומים בשני האזורים. בהשוואה לשנים 1995-2000, שיעורי התמותה בשנים 2006-2011 היו נמוכים ב-22% באזורי סקירה מוקדמת, בהשוואה לאזורי סקירה מאוחרת (יחס שיעורים של 0.78).

ההשפעה על שיעורי התמותה של תכניות סקירה המבוססות על FIT הייתה גדולה יותר והופיעה מוקדם יותר, בהשוואה לעדויות הזמינות אודות בדיקות המבוססות על gFOBT. הירידה בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום עם בדיקת FIT הייתה גדולה יותר בנשים (יחס סיכויים של 0.64) בהשוואה לגברים (יחס סיכויים של 0.87). החוקרים זיהו גם ירידה בשיעור הניתוחים עקב סרטן מעי גס ורקטום.

לסיכום, מהנתונים עולה כי תכניות סקירה המבוססות על בדיקת FIT יחידה עם ערך סף לריכוז המוגלובין של 20 מ”ג המוגלובין לגרם צואה, וביצוע הבדיקות במרווחים של שנתיים, הביאו לירידה משמעותית בשיעורי התמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום. הירידה בשיעורי ההיארעות על-רקע הסרת נגעים טרום-ממאירים עשויה להצביע על השפעה גדולה יותר על שיעורי התמותה בטווח הזמן הבינוני.

החוקרים מציינים כי הפופולאריות הגואה של בדיקות קולנוסקופיה כבדיקת הסקירה המועדפת לזיהוי סרטן מעי גס ורקטום בארצות הברית עשויה לפגוע בחשיבות ממצאי המחקר. עם זאת, בדיקת FIT עשויה לשמש כחלופה מעניינת לכל המטופלים שאינם משלימים בדיקת קולנוסקופיה מלאה. יתרה מזאת, שיטה זו עשויה להיות יעילה באזורים בהם קיים מחסור ברופאים היכולים לבצע את בדיקת הקולנוסקופיה.

Gut 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה