בריאות הציבור-קידום בריאות

מה בין סירוב למתן וויטמין K ליילודים ובין סירוב לחיסון היילודים? (Pediatrics)

במאמר שפורסם במהדורת ספטמבר של כתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה קשר בין סירוב למתן וויטמין K ליילודים, תופעה לא-נפוצה בפני עצמה, ובין לידה עם מיילדת בבי או במרכז לידה וסירוב למתן חיסונים ליילודים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מתן טיפול מונע בוויטמין K ליילודים הינה התערבות יעילה להפחתת דימום על-רקע חסר הוויטמין. במסגרת המחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם הורים המסרבים למתן וויטמין K לתינוקות נוטים לסרב גם למתן חיסונים לילדיהם.

לצורך המחקר התבססו החוקרים על נתונים ממדגם מבוסס-אוכלוסיה של כל היילודים שנולדו באלברטה, קנדה, בין השנים 2006-2012. מבין כ-282,000 יילודים במדגם, 99.7% קיבלו וויטמין K ו-0.3% לא קיבלו את הטיפול לאור סירוב של ההורים. אעפ”י שמדובר בשיעור נמוך, החוקרים מצאו עליה קטנה אך משמעותית בשיעור הסירוב במהלך תקופת המחקר, משיעור סירוב של 0.21% בשנת 2006 ל-0.39% בשנת 2012 (p<0.001).

בקרב נשים שילדו בבית בעזרת מיילדת תועד סיכוי גבוה פי שמונה לסירוב למתן וויטמין K, בהשוואה לנשים שילדו בסיוע רופא. בדומה, בנשים שתכננו לידת בית תועדה עליה של פי חמש בסיכוי לסירוב מתן וויטמין K, בהשוואה לאלו שתכננו לידה בבית החולים, ובאלו שתככנו לידה במרכז לידה תועד סיכוי גבוה יותר לסירוב מתן וויטמין K ליילודים.

יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי הסיכון היחסי לסירוב קבלת כל החיסונים המומלצים לילדים בגיל 15 חודשים היה גבוה כמעט פי 15 בילדים להורים שסירבו למתן וויטמין K ליילודים, בהשוואה לילדים להורים שהסכימו לטיפול.

הממצאים מסייעים בזיהוי מוקדם יותר של הורים בסיכון גבוה ועשויים לספק הזדמנות לנקוט באמצעים להגדלת המודעות והחשיבות של טיפול בוויטמין K וחיסונים לילדים.

Pediatrics. 2014;134:497-503

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה