בריאות הציבור-קידום בריאות

ההשפעה של שילוב שקיעת עמילואיד והפרעת דיכאון על התפקוד הקוגניטיבי (מתוך הכנס השנתי מטעם SNMMI)

השילוב של הופעת דיכאון בגיל מבוגר ועליה במשקעי ביתא-עמילואיד במוח בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל הינו גורם סיכון להתקדמות מהירה למחלת אלצהיימר, כך עולה מניתוח נתונים ממאגר Alzheimer’s Disease Neuroimaging Initiative.

החוקרים מסבירים כי דיכאון הינו ככל הנראה תסמין מאוחר ולא הגורם לליקוי קוגניטיבי. משקעי עמילואיד מופיעים כעשרים שנים לפני הופעת תסמיני מחלת אלצהיימר ולכן הם מאמינים כי המנגנון הוא של תהליכי דלקת עקב משקעי עמילואיד, המובילים לדיכאון.

מדגם המחקר כלל 371 משתתפים עם ליקוי קוגניטיבי קל, שעברו הערכת של משקעי ביתא-עמילואיד במוח עם בדיקת FDG PET ובדיקות T1-weighted MRI. המשתתפים היו במעקב למשך 22 חודשים.

הערכת משקעי ביתא-עמילואיד על-פי סף המבוסס על בדיקות הדמיה SUVrmax (Standardized Uptake Value Ratio) של 1.10 שימש לסיווג חולים עם משקעי ביתא-עמילואיד במוח (206 חולים) או ללא משקעים אלו (165 חולים).

בקבוצת החולים עם משקעי ביתא-עמילואיד במוח הגיל הממוצע עמד על 73 שנים ובאלו ללא משקעים אלו הגיל הממוצע עמד על 70 שנים.

מדד הדיכאון לפי NPI-Q (Neuropsychiatric Inventory Questionnaire-Depression) שימש להערכת דיכאון וחומרת התסמינים. תסמיני דיכאון היו נפוצים יותר בקרב משתתפים עם עדות למשקעי ביתא-עמילואיד, בהשוואה לאלו ללא משקעים אלו (32% לעומת 25%).

בחולים עם דיכאון חמור יותר, משקעי עמילואיד נטו להופיע בקורטקס הפרונטלי. באלו עם דיכאון קל או ללא דיכאון, משקעי עמילואיד נטו להופיע באזורים פריאטלים-טמפוראלים.

ההתקדמות מליקוי קוגניטיבי קל למחלת אלצהיימר הייתה הרבה יותר נפוצה באלו עם משקעי ביתא-עמילואיד, בהשוואה לאלו ללא משקעים אלו (21% לעומת 4%). עם זאת, במדגם החולים שהתקדמו למחלת אלצהיימר, תסמיני דיכאון היו פחות נפוצים באלו עם עדות למשקעי ביתא-עמילואיד (45% לעומת 65%).

התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל למחלת אלצהיימר הייתה מהירה יותר משמעותית באלו עם תסמיני דיכאון ובאלו עם עדות למשקעי ביתא-עמילואיד.

בחולים עם עם עדות משמעותית למשקעי עמילואיד-ביתא (SUVrmax מעל 1.7) שנבדקו לאחר 26 חודשי מעקב, באלו עם תסמיני דיכאון תועדה סבירות גבוהה יותר להתקדמות למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא תסמיני דיכאון (100% לעומת 45%, p<0.005).

לדברי החוקרים, לממצאי המחקר עשויות להיות השלכות משמעותיות לבחירת החולים המתאימים לטיפול. גישות ניסיוניות להפחתת משקעי עמילואיד שנועדו להפחית ליקוי קוגניטיבי ככל הנראה חסרות ערך בחולים ללא עדות למשקעי ביתא-עמילואיד.

מתוך הכנס השנתי מטעם SNMMI (Society of Nuclear Medicine and Molecular Imaging)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה