בריאות הציבור-קידום בריאות

היענות טובה מאוד לטיפול ב-dabigatran (פרדקסה) במרבית המטופלים עם פירפור פרוזדורים (Am Heart J)

מאת מערכת אי-מד

ההיענות של מרבית המטופלים שעברו ל-dabigatran (פרדקסה, רפא) היא טובה מאוד, כך עולה ממחקר חדש המתפרסם החודש ב-Am Heart J .

ברקע מסבירים החוקרים כי דביגטרן הוא טיפול נוגד קרישה פומי חדש (NOAC) אשר מפחית את הסיכון לשבץ במטופחים עם פירפור פרוזדורים שלא על רקע מסתמי (NVAF) . הטיפול אינו דורש ניטור קבוע עם בדיקות מעבדה אשר עלולות לפגוע בהיענות לטיפול. החוקרים ביקשו להעריך את ההיענות לדביגרטן במהלך השנה הראשונה לאחר התחלת הטיפול, ולמצוא את הקשר בין חוסר היענות לדביגטרן לתוצאות קליניות במסגרת מערכת בריאות גדולה.  

לצורך כך עקבו החוקרים אחר קבוצה של 5,376 מטופלים עם NVAF אשר החלו טיפול בדביגטרן בין אוקטובר 2010 לספטמבר 2012 בכל בתי החולים לגמלאי צבא. ההיענות לטיפול חושבה ע”פ יחס הימים המכוסים בטיפול (PDC) והקשר בין ה-PDC לתוצאות הקליניות הוערך באמצעות טכניקת רגרסיה סטנדרטית.

החוקרים מדווחים כי גיל המשתתפים היה 71.3 +9.7 . כ-98% מהם היו גברים וציון ה-CHADS2 שלהן היה 2.4 + 1.2 (ציון ה-CHA2DS2VASc היה 3.2  + 1.4 ).

חציון ה-PDC היה 94% (ה-IQR היה בין 76%-100% , וממוצע ה-PDC היה 84% +  22% ) לאורך תקופה מעקב חציונית של 244 ימים (ה-IQR בין 140-351) .

1,494 מטופלים בסה”כ (27.8%) היו עם PDC קטן מ-80% והוגדרו כמטופלים שאינם מתמידים בטיפול.

לאחר התאמות למס’ משתנים , נמצא כי היענות נמוכה יותר הייתה קשורה לסיכון מוגבר לתמותה מכל סיבה (סיכון יחסי של 1.13, בטווח בין 1.07-1.19 לכל 10% ירידה ב-PDC ). ההיענות לדביגטרן לא הייתה קשורה עם דימומים לא פטאליים או אוטם שריר הלב.

מסקנת החוקרים היא שבמהלך השנה הראשונה לתחילת הטיפול בדביגטרן , ההיענות בקרב רוב המטופלים היא טובה מאוד. עם זאת, בקרב  28% מהמטופלים בקבוצת המעקב ההיענות הייתה לא מספקת. יותר מכך, מדגישים החוקרים, היענות נמוכה יותר לדביגטרן הייתה קשורה עם עלייה באירועים קליניים. הם ממליצים על ריכוז מאמצים להגברת ההיענות בקרב מטופלי NOAC .

Am Heart J.2014 Jun;167(6):810-7

הערת המערכת: יש להניח שההיענות כפי שנמצאה כאן עם דביגטרן ב”חיים האמיתיים” אינה פחותה וסביר שאף עולה על ההיענות הקיימת לטיפול בוורפרין ב”חיים האמיתיים”, מה שאמור ככל הנראה להתבטא בשיפור גדול יותר בתוצאות הקליניות בהשוואה למחקרים הקליניים,  שבהם ההיענות מן הסתם גבוהה יותר בשל פרוטוקול המעקב המחקרי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה