בריאות הציבור-קידום בריאות

טיפול ב-Fingolimod מפחית אובדן נפח מוח שנתי בחולי טרשת נפוצה (מתוך הכנס השנתי ה-24 מטעם ה-ENS)

מתוצאות שני מחקרים להערכת טיפול תרופתי פומי ב- Fingolimod עולה כי הטיפול עשוי להביא להאטת הקצב השנתי של אובדן נפח מוח בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית לרמות המתוארות במבוגרים בריאים.

החוקרים מצאו כי בשיעור גדול יותר מהחולים שטופלו ב- Fingolimod תועד אובדן נפח מוח קטן מהסף של 0.2% לשנה ו-0.4% לשנה, בהשוואה למטופלי פלסבו. הקצב השנתי של אובדן נפח מוחי בחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית נע בין 0.5% ועד 1.35% בשנה, בהשוואה ל-0-0.2% לשנה במבוגרים בריאים מתחת לגיל 35 שנים ועד 0.2-0.35% לשנה באלו בגילאי 35 שנים ומעלה, בתלות במחקר או בסדרת המחקרים.

השינויים המואצים בנפח המוח בחולי טרשת נפוצה מופיעים משלבים מוקדמים של המחלה ומשקפים את הנזק הדיפוזי והמוקדי. מספר מחקרים מצאו כי אובדן הנפח עומד בקורלציה עם החמרת המוגבלות לאורך הזמן, עם עליה בתדירות ההתלקחויות וירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים בחנו את התוצאות משני מחקרים אקראיים ומבוקרי-פלסבו, שכללו חולים בגילאי 17-60 שנים, שטופלו בפלסבו או Fingolimod במינון 0.5 מ”ג או 1.25 מ”ג, למשך 24 חודשים. הם בחנו את הנתונים לאורך שנתיים לפי קטגוריות גיל ואת השינויים בנפח המוח באמצעות קריטריוני SIENA (Structural Image Evaluation using Normalisation of Atrophy). התוצאות הוצגו כשיעור החולים בהם תועד אובדן נפח מוחי נמוך מ-0.2% לשנה או 0.4% לשנה.

בהשוואה למטופלי פלסבו, בחולי טרשת נפוצה שטופלו ב- Fingolimod תוארו שיעורים שנתיים של אובדן נפח מוחי שהיו דומים לאלו הצפויים במבוגרים בריאים. התוצאות היו עקביות לאורך קטגוריות גיל שונות ובשתי נקודות הסף שנקבעו.

החוקרים כותבים כי מאחר ואובדן נפח מוחי מוגבר בחולי טרשת נפוצה ועומד בקורלציה עם התוצאות הקליניות, חשוב לקחת בחשבון את סף אובדן נפח מוחי בחולים בקבוצות גיל שונות. הם מציעים לשלב את אובדן הנפח המוחי במדד המשולב להערכת פעילות טרשת נפוצה, העשוי לסייע בהערכת מצב המחלה בחולים.

מתוך הכנס השנתי ה-24 מטעם ה-ENS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה