בריאות הציבור-קידום בריאות

הערכת התועלת והבטיחות של טיפול בקומדין בחולי דיאליזה (Circulation)

מהערכה רטרוספקטיבית של הטיפול בקומדין בחולי דיאליזה עם פרפור פרוזדורים עולה ומאזן עלות-תועלת של הטיפול עולה כי הטיפול בקומדין בחולים אלו לא לווה בהפחתת הסיכון לאירועים מוחיים, לצד סיכון גדול יותר משמעותית לדימומים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מהמחקרים התצפיתיים כיום בנושא טיפול בקומדין והסיכון לאירועים מוחיים ודימומים בחולים עם פרפור פרוזדורים תחת טיפולי דיאליזה עלו תוצאות סותרות.

כעת ערכו החוקרים מחקר רטרוספקטיבי, מבוסס-אוכלוסיה, שכלל חולים בגילאי 65 שנים ומעלה, שאושפזו לבית החולים עם אבחנה ראשונית או משנית של פרפור פרוזדורים, בקוויבק, קנדה, בין השנים 1998-2007. מדגם החולים עם פרפור פרוזדורים סווג לחולים תחת טיפולי דיאליזה (המודיאליזה או דיאליזה פריטונאלית) וחולים שאינם תחת טיפולי דיאליזה, ולחולים שטופלו בקומדין ואלו שלא טופלו בקומדין, בהתאם למרשם הראשון שהונפק לקומדין בתוך 30 ימים לאחר השחרור מבית החולים בשל פרפור פרוזדורים.

החוקרים קבעו את הקשר בין טיפול בקומדין והסיכון לאירועים מוחיים ודימומים במטופלי דיאליזה ואלו שאינם מטופלים בדיאליזה.

המדגם כלל 1,626 חולי דיאליזה ו-כ-204,000 חולים שאינם תחת טיפולי דיאליזה. מבין חולי דיאליזה, 46% קיבלו מרשם לטיפול בקומדין, כאשר בחולים אלו שטופלו בקומדין תועדה שכיחות גבוהה יותר של אי-ספיקת לב וסוכרת, אך שיעור נמוך יותר של אירועי דמם, בהשוואה לחולים שלא טופלו בקומדין.

בקרב חולי דיאליזה, טיפול בקומדין, בהשוואה להעדר טיפול בתרופה, לא לווה בסיכון נמוך יותר לאירועים מוחיים (יחס סיכון מתוקן של 1.14), אך לווה בעליה של 44% בסיכון לדימומים (יחס סיכון מתוקן של 1.44) לאחר תקנון לערפלנים אפשריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי אין תועלת לטיפול בקומדין להפחתת הסיכון לאירועים מוחיים, אך הטיפול הנ”ל מלווה בסיכון גבוה יותר לדימומים בחולי דיאליזה עם פרפור פרוזדורים.

Circulation 2014; 129: 1196-1203

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה